Subscribe to be informed about the new circular.
Newsletter Registration FormÖZET
7193 Sayili Kanun, yürütme ve yürürlük maddeleriyle birlikte 54 maddeden olusmakta olup, TBMM Genel Kurulunca 21/11/2019 tarihinde kabul edilmistir.
Söz konusu Kanun, Cumhurbaskani tarafindan onaylanmasi sonrasinda Resmi Gazete’de yayimlanarak yürürlüge girecektir.
21 Kasim 2019 tarihinde TBMM’de kabul edilerek yasalasan 7193 sayili Dijital Hizmet Vergisi Kanunu ile Bazi Kanunlarda ve 375 sayili Kanun Hükmünde Kararnamede Degisiklik Yapilmasi Hakkinda Kanun’la;
Vergi Mevzuatimiza 3 Yeni Vergi Getirilmistir.
1-“Dijital Hizmet Vergisi”,
2-“Degerli Konut Vergisi”
3- “Konaklama Vergisi”
Gelir Vergisi Tarifesine % 40 Oranlik Yeni Bir Dilim Eklenmistir.
Eklenen Yeni Vergi Dilimi Ile 500.000 TL Geçen Gelirler Için Gelir Vergisi Orani % 40’a Çikartilmistir.
Tek Isverenden Alinan Ücret Tutarinin 500.000 Lirayi Geçmesi Durumunda Beyanname Verilecektir.
500.000 Lirayi Geçen Telif Kazançlari Için Istisna Kaldirilmistir.
Çalisanlara Bu Sekilde Saglanan Menfaatlerde Ödemenin Toplu Tasima Karti, Bileti Veya Benzeri Ödeme Araçlarinin Temini Seklinde Yapilmasi Sartiyla, Gelir Vergisinden Istisna Edilmistir.
Aktife Kayitli Veya Kiralanan Binek Otomobillerine Iliskin Gider, Amortisman Ve Kiralarinin Gider Yazilmasina Sinirlama Getirilmistir.
Icra Ve Iflas Kanunu Ile Avukatlik Kanunu Uyarinca Karsi Tarafa Yükletilen Vekalet Ücretini (Icra Ve Iflas Müdürlüklerine Yatirilanlar Dahil) Ödeyenler Tarafindan Gelir Vergisi Tevkifati Yapilacaktir.
Vergiye Uyumlu Mükelleflere Saglanan Vergi Indiriminin Kosullarindan Olan, Beyan Üzerine Tahakkuk Eden Vergilerin Yasal Süresinde Ödenmesi Kosulu Konusunda Mükellef Lehine Düzenlemeler Yapilmistir
Dava Asamasinda Bulunan Mükelleflerin Istinaf Veya Temyiz Yolundan Vazgeçmeleri Halinde Verilen Kararin Lehe Veya Alehte Olma Durumuna Göre, Dava Konusu Edilen Verginin Bir Kismi Ve/Veya Cezanin Bir Kismi Ya Da Tamamindan Vazgeçilmesi Ve Idarece De Ihtilaflarin Sürdürülmemesi Yönünde Yeni Bir Düzenleme Yapilmistir.
Izaha Davet Edilenlerin Izahta Bulunma Süreleri Ile Beyanname Verme Ve Ödeme Süreleri 15 Günden 30 Güne Çikarilmistir
213 sayili Vergi Usul Kanununun 376 Nci Maddesinde Yapilan Degisiklik Ile Vergi Cezalarinda Indirim Müessesi Mükellef Lehine Yeni Düzenlemeler Yapilmistir.
Kambiyo Islemlerinde Banka Ve Sigorta Muameleleri Vergisi Oraninin Binde Birden Binde Ikiye Çikartilmasi, Ayrica Bu Orani On Katina Kadar Artirma Konusunda Cumhurbaskanina Yetki Verilmistir.
En Üst Ligde Yer Alan Sporcu Ücretlerinden Yapilan Gelir Vergisi Stopaji Orani % 15’den % 20’ye Çikartilmis, Sporcu Ücretinin 500.000 Lirayi Geçmesi Durumunda Yillik Beyannameyle Beyan Edilmesi Öngörülmüs, Spor Yarismalarini Yöneten Hakemlere Ödenen Ücretlerle Ilgili Istisna Daraltilmis, Sporcu Ücretlerinden Stopaj Yoluyla Alinan Gelir Vergisinin Spor Kulüplerine Iadesini Öngören Düzenleme Degistirilerek Bu Tutarlarin Özel Bir Hesaba Aktarilmasi Ve Amatör Sporlarin Desteklenmesinde Kullanilmasi Yönünde Düzenlemeler Yapilmistir
Amatör Spor Yarismalarini Yöneten Hakemlere Ödenen Ücretlerdeki Istisna Kaldirilmistir.
1) DIJITAL HIZMET VERGISI
1.1) Dijital Hizmet Vergisi (“DHV”) Nedir Ve Matrahi Nasil Hesaplanir ?
Türkiye'de dijital ortamda sunulan her türlü reklam hizmetleri, içerik satislari (oyun, müzik, video, uygulama içi satislar vb.) sosyal medya sitelerinde verilen ücretli hizmetler, mal ve hizmet satisinda aracilik yapan “web” sitelerinde sunulan aracilik hizmetlerinden elde edilen hasilat üzerinden “dijital hizmet vergisi” adiyla yeni bir vergi mevzuatimiza dahil edilmistir.
1.2) Dijital Hizmet Vergisi (“DHV”) Yürürlük tarihi:
Bu Kanunun yayim tarihini izleyen üçüncü aybasindan itibaren yürürlüge girer.
1.3) Dijital Hizmet Vergisi (“DHV”) gelmesiye internet ortaminda verilen reklam hizmetlerine iliskin olarak, bu hizmeti verenlere veya internet ortaminda reklam hizmeti verilmesine aracilik edenlere ait stopaj yükümlülügü ortadan kalkmismi dir ?
Dijital Hizmet Vergisi ile %7,5’luk DHV uygulamasi, %15'lik stopaj uygulamasini kaldirilmamakta; söz konusu stopaj uygulamasindan bagimsiz bir vergi düzenlemesi olarak uygulanacaktir.
Bilindigi gibi 19 Aralik 2018 tarihli ve 30630 sayili Resmi Gazete’de yayimlanan 476 Sayili Cumhurbaskani Karari ile 1.1.2019 tarihinden itibaren, internet ortaminda verilen reklam hizmetlerine iliskin olarak, bu hizmeti verenlere veya internet ortaminda reklam hizmeti verilmesine aracilik edenlere;
Mükellef olup olmamasina bakilmaksizin gerçek kisilere yapilacak ödemelerden % 15,
Dar mükellef kurumlara yapilacak ödemelerden % 15,
Türkiye’de kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunan kurumlara yapilacak ödemelerden %0
oraninda stopaj yapma yükümlülügü getirilmisti.
Dijital Hizmet Vergisi söz konusu stopaj yükümlülügünden bagimsiz olarak getirilmistir.
1.4) Dijital Hizmet Vergisi (“DHV”) Orani Kaçtir ?
Dijital ortamda, dijital hizmet saglayicilari tarafindan Türkiye’de sunulan aracilik da dahil olmak üzere dijital hizmetlerden elde edilen hasilata %7,5 oraninda uygulanacaktir.
1.5) Dijital Hizmet Vergisi (“DHV”) Mükellefi Kimdir ?
Dijital Hizmet Vergisi (“DHV”) mükellefi, dijital hizmet saglayicilaridir.
Dijital hizmet saglayicilarinin, Gelir Vergisi Kanunu ya da Kurumlar Vergisi Kanunu bakimindan tam ya da dar mükellef olmasinin veya dar mükellefiyet durumunda söz konusu faaliyetleri Türkiye’de bulunan isyeri veya daimi temsilcileri vasitasiyla gerçeklestirip gerçeklestirmemesinin mükellefiyet açisindan bir etkisi olmayacaktir.
1.6) Dijital Hizmet Vergisi (“DHV”) Muaf Mükellefler Kimlerdir. ?
7193 sayili Kanunda, “ilgili hesap döneminden önceki hesap döneminde, Kanunun 1 inci maddesinde sayilan hizmetlere iliskin, Türkiye’de elde edilen hasilati 20 milyon Türk lirasindan veya dünya genelinde elde edilen hasilati 750 milyon Avrodan veya muadili yabanci para karsiligi Türk lirasindan az olanlar dijital hizmet vergisinden muaftir. Mükellefin, finansal muhasebe açisindan konsolide bir grubun üyesi olmasi hâlinde, bu hadlerin uygulanmasinda grubun verginin konusuna giren hizmetlere iliskin elde ettigi toplam hasilat dikkate alinir.” hükmüne yer verilmektedir.
Dijital hizmet vergisinden muaffiyette DHV mükellefiyeti kapsamina hem 750 milyon Avro hem de 20 milyon TL kistasinin ikisini birden karsilayanlar girecektir.
1.7) Dijital Hizmet Vergisi (“DHV”) ödeyenler bu vergiyi gider yazabilirler mi . ?
Mükelleflerce ödenen vergi, bu mükellefler tarafindan gelir ve kurumlar vergisine esas safi kazancin tespitinde gider olarak indirilebilecektir.
2) DEGERLI KONUT VERGISI
"Degerli Konut Vergisi 7143 sayili Kanununun 30 ila 37’inci maddeleriyle, Emlak Vergisi Kanununa eklenen 42 ila 49’uncu maddelerle, "Deger Konut Vergisi" adiyla yeni bir vergi mevzuatimiza dahil edilmistir.
"Degerli Konut Vergisi" Orani Yürürlük tarihi nedir
"Degerli Konut Vergisi" Yayimi tarihinde yürürlüge girecektir.
"Deger Konut Vergisi" Orani Kaçtir ?
Degerli konut vergisine tabi mesken nitelikli tasinmazlardan degeri;
5.000.000 TL ile 7.500.000 TL arasinda olanlar (Binde 3),
7.500.001 TL ile 10.000.000 TL arasinda olanlar (Binde 6),
10.000.001 TL’yi asanlar (Binde 10)
oraninda vergilendirilecektir.
"Degerli Konut Vergisi" mükellef ne zaman baslar ?
Degerli Konut Vergisinde Mükellefiyet;
Mesken nitelikli tasinmazin degerinin, bina vergi degeri veya Tapu ve Kadastro Genel Müdürlügünce belirlenen degerin yukarida belirtilen tutari astiginin (bu tutar dahil) belirlendigi tarihi,
33’üncü maddenin (1) ila (7) numarali fikralarinda yazili vergi degerini tadil eden sebeplerin dogmasi hâlinde bu degisikliklerin vuku buldugu tarihi,
Muafiyetin sukut ettigi tarihi
takip eden yildan itibaren baslayacaktir.
"Degerli Konut Vergisi" ödeme zamanlari nedir ?
Degerli Konut Vergisi Her yil hesaplanacak olup vergi, ilgili yilin Subat ve Agustos aylarinin sonuna kadar ödenecektir.
3) KONAKLAMA VERGISI
7193 sayili Kanun’un 9. Maddesiyle 6802 sayili Gider Vergileri Kanunu’nun mülga 34 üncü maddesi “Konaklama Vergisi” basligiyla yeniden düzenlenerek “Konaklama Vergisi adi altinda yeni bir vergi mevzuatimiza katilmistir
3.1) Konaklama vergisinin kapsami nedir ?
Otel, motel, tatil köyü, pansiyon, apart otel, misafirhane, kamping, dag evi, yayla evi gibi konaklama tesislerinde verilen geceleme hizmeti ile bu hizmetle birlikte satilmak suretiyle konaklama tesisi bünyesinde sunulan diger tüm hizmetler (yeme, içme, aktivite, eglence hizmetleri ve havuz, spor, termal ve benzeri alanlarin kullanimi gibi) konaklama vergisine tabi olacaktir.
3.2) Konaklama vergisinin orani nedir ?
Konaklama Verginin orani ise %2 dir . Ancak Kanun’un 42. maddesi uyarinca, bu oran 31 Aralik 2020 tarihine kadar %1 olarak uygulanacaktir.
Cumhurbaskani, bu orani bir katina kadar artirmaya, yarisina kadar indirmeye, bu sinirlar içinde farkli oranlar tespit etmeye yetkilidir.
3.3) Konaklama Vergisinin Matrahi nasil belirlenir ?
Otel, motel, tatil köyü, pansiyon, apart otel, misafirhane, kamping, dag evi, yayla evi gibi konaklama tesislerinde verilen geceleme hizmeti ile bu hizmetle birlikte satilmak suretiyle konaklama tesisi bünyesinde sunulan diger tüm hizmetler (yeme, içme, aktivite, eglence hizmetleri ve havuz, spor, termal ve benzeri alanlarin kullanimi gibi) konaklama vergisine tabi olacaktir.
Geceleme hizmetinin; saglikli yasam tesisleri, eglence merkezleri gibi tesislerin bünyesinde sunulmasi, vergilendirmeye etki etmeyecektir.
Konaklama vergisinin matrahi, verginin konusuna giren hizmetler karsiliginda, katma deger vergisi hariç, her ne suretle olursa olsun alinan veya bu hizmetler için borçlanilan para, mal ve diger suretlerde saglanan ve para ile temsil edilebilen menfaat, hizmet ve degerler toplamidir.
Konaklama vergisi, konaklama tesislerince düzenlenen fatura ve benzeri belgelerde ayrica gösterilecektir. Bu vergiden herhangi bir ad altinda indirim yapilamayacaktir. Bu vergi, KDV matrahina dahil edilmeyecektir.
3.4) Konaklama Vergisinde Istisnalar neleridir ?
Asagida sayilan hizmetler konaklama vergisinden istisnadir:
a) Ögrenci yurtlari, pansiyonlari ve kamplarinda ögrencilere verilen hizmetler.
b) Karsilikli olmak kaydiyla yabanci devletlerin Türkiye'deki diplomatik temsilcilikleri; konsolosluklari ve bunlarin diplomatik haklara sahip mensuplari ile uluslararasi anlasmalar geregince vergi muafiyeti taninan uluslararasi kuruluslar ve mensuplarina verilen hizmetler.
Konaklama vergisinde vergilendirme dönemi, faaliyet gösterilen takvim yilinin birer aylik dönemleridir. Her bir vergilendirme dönemine ait konaklama vergisi, vergilendirme dönemini takip eden ayin 26’nci günü aksamina kadar KDV yönünden bagli olunan vergi dairesine (KDV mükellefiyeti bulunmayanlarca tesisin bulundugu yer vergi dairesine) beyan edilecek ve ayni süre içinde ödenecektir.
3.5) Konaklama vergisinin yürürlük tarihi nedir ?
7193 sayili Kanun’un Cumhurbaskani tarafindan onaylanmasi ve Resmî Gazete’de yayimlanmasi durumunda söz konusu hüküm 1 Nisan 2020 tarihinde yürürlüge girecektir.
4) GELIR VERGISI TARIFESINE % 40 ORANLI YENI BIR DILIM EKLENMISTIR.
7193 sayili Kanun’un 17’nci maddesiyle, 193 sayili Gelir Vergisi Kanunu’nun 103 üncü maddesinde yapilan degisiklik ile gelir vergisi tarifesine %40 orani yeni bir dilim eklenmistir.
Gelir Vergisinin mevcut tarifenin ilk dört dilimi korunmak suretiyle 500.000 TL'ye kadar gelir elde eden gruplarin vergi yüklerinde herhangi bir degisiklik yapilmamistir; ancak 500.000 TL ve üzeri gelir elde edenler %40 oraninda gelir vergisine tabi olacaktir.
Mevcut ve Yeni Gelir Vergisi tarife tablosu asagidaki gibidir:
MEVCUT TARIFE
YENI TARIFE
18.000 TL'ye kadar
15%
18.000 TL’ye kadar
15%
40.000 TL'nin 18.000 TL'si için 2.700 TL, fazlasi
20%
40.000 TL’nin 18.000 TL’si için 2.700 TL, fazlasi
20%
98.000 TL'nin 40.000 TL'si için 7.100 TL, (ücret gelirlerinde 148.000 TL'nin 40.000 TL'si için 7.100 TL), fazlasi
27%
98.000 TL’nin 40.000 TL’si için 7.100 TL, (ücret gelirlerinde 148.000 TL’nin 40.000 TL'si için 7.100 TL), fazlasi
27%
98.000 TL'den fazlasinin 98.000 TL'si için 22.760 TL, (ücret gelirlerinde 148.000 TL'den fazlasinin 148.000 TL'si için 36.260 TL), fazlasi
35%
500.000 TL’nin 98.000 TL’si için 22.760 TL, (ücret gelirlerinde 500.000 TL’nin 148.000 TL’si için 36.260 TL), fazlasi
35%
500.000 TL’den fazlasinin 500.000 TL’si için 163.460 TL (ücret gelirlerinde 500.000 TL’den fazlasinin 500.000 TL’si için 159.460 TL), fazlasi
40%
7193 sayili kanunun Kanunun;
Yürürlügüne iliskin 53’üncü maddesinde, yukaridaki düzenlemenin 1/1/2019 tarihinden itibaren elde edilen gelirlere uygulanacagi,
22 nci maddesi ile Gelir Vergisi Kanununa eklenen geçici 91’inci maddesinde ise 1/1/2019-31/12/2019 tarihleri arasinda elde edilen ücret gelirlerine, degisiklik öncesi tarifenin uygulanacagi
belirtilmistir.
Bu düzenlemeler kapsaminda
1/1/2019-31/12/2019 tarihleri arasinda elde edilen ücret gelirlerine, degisiklik öncesi tarifenin uygulanacagi;
1/1/2019-31/12/2019 tarihleri arasinda elde edilen, ücret gelirleri disindaki diger gelirlere ise yeni tarife;
uygulanacaktir.
5) GELIR VERGISI TARIFESININ 4’ÜNCÜ GELIR DILIMINDE YER ALAN TUTARIN (500 BIN TL) ÜZERINDE ÜCRET ELDE EDENLERIN BEYANNAME VERMESI
7193 sayili Kanunun 15 inci maddesiyle, Gelir Vergisi Kanununun 86 nci maddesinin birinci fikrasinin (1) numarali bendinin (b) alt bendinde yapilan degisiklik ile gelir vergisi tarifesinin 4 üncü gelir diliminde yer alan tutarin (500 Bin TL) üzerinde ücret elde edenlerin beyanname vermesine imkani saglanmistir.
1/1/2020 tarihinden itibaren elde edilen gelirlere uygulanmak üzere ;
Tek isverenden alinan tevkif suretiyle vergilendirilmis ücret gelirleri toplaminin 103 üncü maddede yazili tarifenin dördüncü gelir diliminde yer alan tutari (500.000 TL) asmasi halinde bu gelirler beyan edilecektir.
Birden fazla isverenden tevkif suretiyle vergilendirilmis ücret geliri elde eden mükelleflerin, birden sonraki isverenden aldiklari ücret gelirleri toplami, 103 üncü maddede yazili tarifenin ikinci gelir diliminde yer alan tutari (2019 yili için 40.000 TL) asmasi halinde bu gelirler önceden oldugu gibi beyan edilecektir.
Birden fazla isverenden tevkif suretiyle vergilendirilmis ücret geliri elde eden mükelleflerin, birden sonraki isverenden aldiklari ücret gelirleri toplaminin, 103 üncü maddede yazili tarifenin ikinci gelir diliminde yer alan tutari (2019 yili için 40.000 TL) asmamasi; ancak, bu ücreti ile ilk isverenden alinan ücret geliri toplaminin 103 üncü maddede yazili tarifenin dördüncü gelir diliminde yer alan tutari (500.000 TL) asmasi halinde de bu gelirler beyan edilecektir.
6) ÇALISANLARA VERILEN BELIRLI BIR TUTARDA TASIMA BEDELININ GELIR VERGISINDEN ISTISNA TUTULMUSTUR.
7193 sayili kanunun 11 inci maddesiyle, Gelir Vergisi Kanununun 23 üncü maddesinde yapilan degisiklik ile çalisanlara; toplu tasima karti, bileti veya bu amaçla kullanilan ödeme araçlari temin edilerek verilmekte olan 10 TL’ye kadar tasima bedeli gelir vergisinden istisna edilmistir.
Bu tutarin üzeri ise ücret olarak kabul edilecektir.
Bu maddenin yürürlük tarihi kanunun yayim tarihini izleyen ay basinda yürürlüge girecektir.
Bilindigi üzere, GVK madde 23/10 uyarinca, hizmet erbabinin toplu olarak isyerlerine gidip gelmelerini saglamak maksadiyla isverenler tarafindan yapilan tasima giderleri gelir vergisinden istisnadir.
7193 sayili kanunun 11 inci maddesiyle yapilan düzenlemeyle, çalisanlara, toplu olarak isyerlerine gidip gelmelerini saglamak maksadiyla isverenler tarafindan yapilan tasima giderleri haricinde; toplu tasima karti, bileti veya bu amaçla kullanilan ödeme araçlari temin edilerek verilecek olan 10 TL’ye kadar tasima bedeli de gelir vergisinden istisna edilmistir.
7) BINEK OTOMOBILLERIN GIDERLERINE KISITLAMA GETIRILMISTIR.
7193 sayili kanunun 13 üncü ve 14 üncü maddeleriyle, Gelir Vergisi Kanununun 40 inci ve 68 inci maddelerinde yapilan degisiklikler ile isletmelerin kiraladiklari veya iktisap ettikleri binek otomobillerin giderlerinin vergi matrahinin tespitinde indiriminde kisitlamalara gidilmistir.
Buna göre;
Kiralama yoluyla edinilen binek otomobillerin her birine iliskin aylik kira bedelinin 5.500 TL’ye kadarlik kisminin,
Binek otomobillerinin iktisabina iliskin özel tüketim vergisi ve katma deger vergisi toplaminin en fazla 115.000 TL’ye kadarlik kisminin,
Binek otomobillere iliskin giderlerin en fazla % 70’inin,
Özel tüketim vergisi ve katma deger vergisi hariç ilk iktisap bedeli 135.000 TL’yi, söz konusu vergilerin maliyet bedeline eklendigi veya binek otomobilin ikinci el olarak iktisap edildigi hallerde, amortismana tabi tutari 250.000 TL’yi asan binek otomobillerinin her birine iliskin ayrilan amortismanin en fazla bu tutarlara isabet eden kisminin,
ticari kazancin tespitinde gider olarak dikkate alinabilmesi yönünde düzenleme yapilmistir.
Bu durumda, yukarida yer alan tutarlari asan kisimlarin KKEG olarak dikkate alinmasi gerekecektir.
Uygulama 01/01/2020 tarihinden itibaren baslayan vergilendirme dönemi gelir ve kazançlarina uygulanmak üzere yayimi tarihinde yürürlüge girecektir.
Gelir Vergisi Kanununun 40/7 nci madde hükmünde yapilan degisikligin uygulamasinda, bentte yer alan söz konusu tutarlar her yil yeniden degerleme oraninda artirilacagindan gider olarak dikkate alinabilecek amortisman tutarinin tespitinde binek otomobilin iktisap edildigi tarihte yürürlükte olan tutarlarin dikkate alinacagi düzenlenmistir.
Bu suretle, her bir binek otomobilinin iktisap edildigi tarihte yürürlükte bulunan Gelir Vergisi Kanununun 40/7 nci maddesindeki tutar dikkate alinarak binek otomobilinin faydali ömrü süresince gider olarak dikkate alinabilecek amortisman tutarinin tespit edilmesi ve bu tutarin yillar itibariyla yeniden degerleme nedeniyle degismemesi saglanmaktadir.
Kiralama yoluyla edinilen binek otomobillerin her birine iliskin aylik kira bedelinin ticari kazancin tespitinde gider olarak dikkate alinabilmesi yönünde düzenleme 5.500 TL’’lik kira tutari 1/1/2020 tarihinde de geçerli olacaktir, yeniden degerlemeye tabi tutulmayacaktir.
8) VERGIYE UYUMLU MÜKELLEFLERE VERGI INDIRIMI UYGULAMASINDAN YARARLANMA SARTLARININDA MÜKELLEF LEHINE GENISLETILMISTIR.
7193 Sayili kanunun 18 inci maddesiyle, Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 121 inci maddesinde yapilan degisiklik ile vergiye uyumlu mükelleflere vergi indirimini saglayan düzenlemeden yararlanma kosullari mükellef lehine genisletilmistir.
Bilindigi üzere, vergiye uyumlu mükelleflere saglanan vergi indiriminden faydalanabilmek için gerekli sartlardan biri, Maliye Bakanligina bagli vergi dairelerine verilmesi gereken tüm vergi beyannamelerinin süresinde verilmesi ve bu beyannameler üzerine tahakkuk eden vergilerin süresinde ödenmesidir.
Bu maddeyle, vergiye uyumlu mükellef uygulamasindan yararlanma konusunda mükellefleri lehine üç adet yeni düzenleme yapilmistir:
Vergi beyannameleri ibaresi; yillik gelir vergisi ve kurumlar vergisi beyannameleri, geçici vergi beyannameleri, muhtasar, muhtasar ve prim hizmet beyannameleri ile KDV ve ÖTV beyannameleri ile sinirlandirilmistir.
Bu beyannameler üzerine tahakkuk eden vergilere iliskin ödeme kosulu da gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinin verilme süresine çekilmistir. Bu nedenle zamaninda verilen beyannameler üzerine tahakkuk eden vergilerin zamaninda ödenmemesi durumu ihlal sayilmayacagindan, eksik ödemeler hükmü de madde metninden çikarilmistir.
Örnegin, 2019 yili içerisinde bir vergi beyannamesini kanuni süresinde vermis, ancak ödemesini süresinde yapmamis bir mükellef, indirimin hesaplanacagi 2019 yili kurumlar vergisi beyannamesini vermeden önce söz konusu vergiyi ve gecikme zammini ödemis olmasi kaydiyla, beyannameyi verdigi gün itibariyla indirim hakkindan yararlanabilecektir.
Mahsuben yapilan ödemelerde, daha sonra yapilan tespitler üzerine mahsuben ödenmek istenen tutarin %10'una kadar yapilan eksik ödemelerin indirimden faydalanilmasina engel teskil etmeyecektir.
Söz konusu degisiklikler 1/1/2020 tarihinden itibaren verilmesi gereken yillik gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinde uygulanmak üzere yayimi tarihinde yürürlüge girecektir.
9) KAMBIYO ISLEMLERINDE BANKA VE SIGORTA MUAMELELERI VERGISI (BSMV) ORANI BINDE 1’DEN BINDE 2’YE ÇIKARTILMISTIR.
7193 sayili Kanunun 8 inci maddesiyle, Gider Vergileri Kanununun 33 üncü maddesinde yapilan degisiklik ile kambiyo islemlerinde banka ve sigorta muameleleri vergisi (BSMV) orani binde 1’den binde 2’ye çikartilmis, ayrica bu orani 10 katina kadar artirma konusunda Cumhurbaskanina yetki verilmistir.
Söz konusu uygulama kanunun yayim tarihinde yürürlüge girecektir.
10) DAVA ASAMASINDA BULUNAN MÜKELLEFLERIN ISTINAF VEYA TEMYIZ YOLUNDAN VAZGEÇMELERI HALINDE VERILEN KARARIN LEHE VEYA ALEHTE OLMA DURUMUNA GÖRE, DAVA KONUSU EDILEN VERGININ BIR KISMI VE/VEYA CEZANIN BIR KISMI YA DA TAMAMINDAN VAZGEÇILMESI VE IDARECE DE IHTILAFLARIN SÜRDÜRÜLMEMESI YÖNÜNDE YENI BIR DÜZENLEME YAPILMISTIR.
7193 sayili Kanunun 27 nci maddesiyle, Vergi Usul Kanununun mülga 379 uncu maddesi "Kanun yolundan vazgeçme" basligiyla yeniden düzenlenmektedir.
Yeni düzenleme ile , yargilama asamasinda mükelleflerin istinaf veya temyiz yolundan vazgeçmeleri halinde verilen karara göre, dava konusu edilen verginin bir kismi ve/veya cezanin bir kismi ya da tamamindan vazgeçilmesi ve idarece de ihtilaflarin sürdürülmemesi isin özünü olusturmaktadir..
Söz konusu düzenlemede;
"Istinaf" ve "Temyiz" asamasindaki vergi davalari için getirilmektedir.
Danistay’in bozma karari üzerine verilen kararlar uygulama kapsaminda degildir.
Mükelleflerin bu düzenlemeden yararlanabilmeleri için en az ilk derece mahkemesi kararinin verilmesi gerekiyor.
Ilk derece mahkemesi kararina göre, davanin idare veya mükellef lehine sonuçlanmasi durumuna göre belirlenen oranlarda yararlanilabilecektir.
Bu sekilde tahakkuk eden tutarlar tahakkuk tarihinden itibaren 1 ay içinde ödenecektir. Bu maddeye göre tahakkuk eden vergi ve/veya vergi cezalarinin %80’inin, hesaplanacak gecikme faizi ile birlikte bu sürede tamamen ödenmesi sartiyla, vergi ve ceza tutarindan %20 oraninda indirim yapilacaktir.
Uygulamanin yürürlük tarihi 1/1/2020 dir.
VERGI MAHKEMESI VEYA BÖLGE IDARE MAHKEMESI TARAFINDAN KALDIRILMISSA
%
VERGI MAHKEMESI VEYA BÖLGE IDARE MAHKEMESI
TARAFINDAN TASDIK EDILMISSE %
Alacak Konusu
Ödeme
Indirimli Ödeme
Ödeme
Indirimli Ödeme
Vergi Asli
60
48
100
100
Vergi Ziyai Cezasi
0
0
75
60
Vergi Asli Dava Konusu
Edilmeyen veya Kaçakçiliga Istirak
Nedeniyle Kesilen
Vergi Ziyai Cezasi
25
20
75
60
Usulsüzlük
Cezasi ve/veya Özel Usulsüzlük
25
20
75
60
11) IZAHA DAVET EDILENLERIN IZAHTA BULUNMA SÜRELERI ILE BEYANNAME VERME VE ÖDEME SÜRELERI 15 GÜNDEN 30 GÜNE ÇIKARILMISTIR
7193 sayili Kanunun 25 inci maddesiyle, 213 sayili Vergi Usul Kanunu’nun 370 inci maddesinde yapilan degisiklik ile izaha davet edilenlerin izahta bulunma süreleri ile beyanname verme ve ödeme süreleri 15 günden 30 güne çikarilmistir.
Kullanilan sahte veya muhteviyati itibariyla yaniltici belge tutari, bir takvim yilinda 100 bin Türk lirasini geçmeyen veya bu tutari geçse bile ilgili yildaki toplam mal ve hizmet alislarinin %5'ini asmayan mükelleflere maddede yer alan sartlar dahilinde ziyaa ugratilan vergi üzerinden %20 oraninda vergi ziyai cezasi kesilmesi öngörülmektedir (Diger taraftan söz konusu vergi ziyai cezasi uzlasma kapsami disinda tutulmaktadir).
Uygulamanin yürürlük tarihi 1/1/2020 dir.
12) VERGI USUL KANUNUNUN 376 NCI MADDESINDE YAPILAN DEGISIKLIK ILE VERGI CEZALARINDA INDIRIM MÜESSESI MÜKELLEF LEHINE YENI DÜZENLEMELER YAPILMISTIR.
7193 sayili kanunun 26 nci maddesiyle, Vergi Usul Kanununun 376 nci maddesinde yapilan degisiklik ile vergi cezalarinda indirim müessesi mükellef lehine yeni düzenlemeler yapilmistir.
Mevcut düzenlemede , vergi cezalarinda (vergi ziyai cezasi, birinci ve ikinci derece usulsüzlük cezalari ve özel usulsüzlük cezasi) ilk seferde yüzde 50, müteakip cezalarda 1/3 oraninda indirim uygulanmaktadir.
Yeni düzenlemeyle, ilgili maddede belirtilen sürelerde ödeme yapilmasi kaydiyla, vergi ziyai cezalarinda ilk defa islenip islenmedigine bakilmaksizin indirim orani %50 olarak belirlenmistir.
Ayrica, ayni düzenlemeye göre uzlasmanin vaki olmasi halinde, üzerinde uzlasilan verginin veya vergi farkinin ve vergi ziyai cezasinin %75’inin ödeme süreleri içinde ödenmesi durumunda, üzerinde uzlasilan cezanin %25’i indirilecektir.
Uygulamanin yürürlük tarihi 1/1/2020 dir.
13) TELIF KAZANCINA ILISKIN ISTISNA DÜZENLEMESINE KISITLAMA GETIRILMIS OLUP , GELIR VERGISI TARIFESININ 4 ÜNCÜ GELIR DILIMINDE YER ALAN TUTARIN (500 BIN TL) ÜZERINDE TELIF KAZANCI ELDE EDENLERIN, GELIR VERGISI KANUNUNUN 18 NCI MADDESINDE DÜZENLENEN ISTISNADAN FAYDALANAMAYACAK VE KAZANÇLARININ TAMAMIN IÇIN BEYANNAME VERMELERI GEREKECEKTIR
7193 sayili Kanunun 10 uncu maddesiyle, Gelir Vergisi Kanununun 18 inci maddesinde yapilan degisiklik ile gelir vergisi tarifesinin 4 üncü gelir diliminde yer alan tutarin (500 Bin TL) üzerinde telif kazanci elde edenlerin, Gelir Vergisi Kanununun 18 nci maddesinde düzenlenen istisnadan faydalanamamalari ve beyanname vermeleri düzenlenmistir.
Mevcut düzenlemede , Gelir Vergisi Kanununun 18 nci maddesinde belirtilen serbest meslek (Müellif, mütercim, bilgisayar programcisi, roman, makale vb.) kazançlari gelir vergisinden istisna olmakla birlikte; GVK madde 94/2-a uyarinca bu kapsama giren serbest meslek isleri dolayisiyla yapilan ödemelerden nihai vergi niteliginde %17 oraninda stopaj yapilmaktadir.
Yapilan düzenlemeyle, 1.1.2020 yilindan itibaren elde edilecek kazançlara uygulanmak üzere, Gelir vergisi tarifesinin 4 üncü gelir diliminde yer alan tutarin (500 Bin TL) üzerinde telif kazanci elde edenlerin, Gelir Vergisi Kanununun 18 nci maddesinde düzenlenen istisnadan faydalanamayacak ve kazançlarinin tamamin için beyanname vermeleri gerekecektir. Yukarida belirtilen ve %17 oraninda tevkif suretiyle ödenen vergiler beyannamede mahsup edilecektir.
Uygulama 1/1/2020 tarihinden itibaren elde edilen gelirlere uygulanmak üzere kanunun yayimi tarihinde yürürlüge girecektir.
14) ICRA VE IFLAS KANUNU ILE AVUKATLIK KANUNU UYARINCA KARSI TARAFA YÜKLETILEN VEKALET ÜCRETINI (ICRA VE IFLAS MÜDÜRLÜKLERINE YATIRILANLAR DAHIL) ÖDEYENLER TARAFINDAN GELIR VERGISI TEVKIFATI YAPILACAKTIR.
7193 sayili kanunun 16’nci maddesi ile Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesinde yapilan degisiklige göre, 2004 sayili Icra ve Iflas Kanunu ile Avukatlik Kanunu uyarinca karsi tarafa yükletilen vekalet ücretini (icra ve iflas müdürlüklerine yatirilanlar dahil) ödeyenler tarafindan gelir vergisi tevkifati yapilacaktir.
Uygulama kanunun yayimi tarihinde yürürlüge girecektir.
15) AMATÖR SPOR YARISMALARINI YÖNETEN HAKEMLERE ÖDENEN ÜCRETLERDEKI ISTISNA KALDIRILMISTIR.
7193 sayili Kanunun 12’nci maddesiyle, Gelir Vergisi Kanununun 29 uncu maddesinin birinci fikrasinin (4) numarali bendinde yapilan degisiklik ile spor yarismalarini yöneten hakemlere ödenen ücretlere uygulanan gelir vergisi istisnasi kaldirilmistir.
Yapilan düzenlemeyle, amatör spor yarismalarini yöneten hakemlere ödenen ücretlere (basketbol ve voleybol spor dallarinin en üst liglerinde görev alanlar hariç) istisna uygulanacaktir.
Uygulama Kanunun yayim tarihini izleyen ay basinda yürürlüge girecektir.
16) SPORCULARA YAPILAN ÜCRET VE ÜCRET SAYILAN ÖDEMELERDEN YAPILACAK GELIR VERGISI TEVKIFATINDA DEGISIKLIK YAPILMISTIR
7193 sayili Kanunun 21’inci maddesiyle, Gelir Vergisi Kanunun 72 nci maddesinde yapilan degisiklik ile Gelir Vergisi Kanununun sporculara yapilan ücret ve ücret sayilan ödemelerden yapilacak gelir vergisi tevkifati oranlarini belirleyen geçici 72 nci maddesinin uygulama süresi 31/12/2019 tarihinden 31/12/2023 tarihine uzatilmakta ve lig usulüne tabi spor dallarinda en üst liglerdeki sporculara yapilan ücret ve ücret sayilan ödemelerden yapilan tevkifat orani %20 olarak belirlenmektedir.
Uygulama “31/12/2019” ibaresini “31/12/2023” seklinde degistiren hükmü yayimi tarihinde, diger hükümleri 1/1/2020 tarihinden itibaren elde edilen gelirlere uygulanmak üzere yayimi tarihinde yürürlüge girecektir.
7193 SAYILI DIJITAL HIZMET VERGISI ILE BAZI KANUNLARDA VE 375 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEGISIKLIK YAPILMASI HAKKINDA KANUNUN TAM METNINI GÖRMEK IÇIN ASAGIDAKI LINKE TIKLAYINIZ.