Yasama Yılı Esas No: 2/4527 ve Başkanlığa Geliş Tarihi: 28.06.2022 olan “Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” vergi uygulamalarını doğrudan etkileyen bazı hükümler içermektedir. Söz konusu teklif henüz komisyonda olup, TBMM ve Cumhurbaşkanı tarafından henüz onaylanarak Resmî Gazete’de yayımlanmamış ve yürürlüğe girmemiştir. Bahse konu kanun teklifindeki bazı hükümlerin değiştirilmesi, kaldırılması ve/veya yenilerinin eklenmesi kuvvetle muhtemeldir.
Bununla birlikte kanun teklifinin mevcut hali ile vergi uygulamalarında planlanan değişiklikler özet olarak aşağıda maddeler halinde belirtilmiştir.
- Nakdi sermaye artırımı dolayısıyla süresiz olarak ve her yıl için ayrı ayrı uygulanan kurumlar vergisi indirimine süre sınırlaması getirilmektedir. Yasa teklifi ile kurumlar vergisi indiriminden süresiz yararlanma hakkı, sermaye artırımına ilişkin kararın veya ilk kuruluş aşamasında ana sözleşmenin tescil edildiği hesap dönemi ile bu dönemi izleyen 4 hesap dönemi ile sınırlandırılmaktadır. Bu süre zarfında, kazanılan indirim tutarlarından, kazancın yetersizliği nedeniyle ilgili dönemlerde indirim konusu yapılamayan tutarlar, 5 yıllık süre dolduktan sonra da indirime konu edilebilecek olup bu kapsamda bir sınırlamaya gidilmemektedir. Kanun teklifine göre nakdi sermaye artırımına ilişkin kurumlar vergisi indirimi uygulamasının artırım yapılan dönem ve izleyen 4 hesap dönemi ile sınırlandırılması, önceki dönemlerde artırım yapmış ve indirimden faydalanmış olan mükelleflerin, geçmiş dönemde indirimden faydalandıkları dönem sayısına bakılmaksızın 2022 dönemi dahil 5 hesap dönemi daha indirimden faydalanmaya devam etmelerine engel değildir. Nakdi sermaye artırımı dolayısıyla indirime izin verilen süre içerisinde sermaye azaltımı yapılması halinde azaltılan sermaye tutarı indirim hesaplamasında dikkate alınmayacaktır.
- Kanun teklifinin Resmî Gazete’de yayımlanacağı ayı izleyen ayın başından itibaren uygulanmak üzere, fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve alınmamasına ilişkin cezalar ile defter ve belgelerin tutulmasına ve oluşturulması ile bazı yükümlülüklerin yerin getirilmemesine dair cezaları daha caydırıcı hale getirmek amacıyla özel usulsüzlük cezaları artırılmaktadır. Buna göre; elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere, verilmesi ve alınması icap eden fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu ile serbest meslek makbuzlarının verilmemesi, alınmaması, düzenlenen bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi, bu belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken Hazine ve Maliye Bakanlığı’nca belirlenen zorunlu haller hariç olmak üzere kâğıt olarak düzenlenmesi ya da Vergi Usul Kanunu’na göre hiç düzenlenmemiş sayılması halinde; bu belgeleri düzenlemek ve almak zorunda olanların her birine, her bir belge için 1.000 (Mevcut durumda 534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'den itibaren 500 TL) Türk lirasından aşağı olmamak üzere bu belgelere yazılması gereken meblağın veya meblağ farkının %10'u nispetinde özel usulsüzlük cezası kesilecektir. Bir takvim yılı içinde her bir belge türüne ilişkin olarak tespit olunan yukarıda yazılı özel usulsüzlükler için kesilecek cezanın toplamı 500.000 (Mevcut durumda 534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'den itibaren 250.000 TL) Türk lirasını geçemez. Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere, perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihazla verilen fiş, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Hazine ve Maliye Bakanlığı’nca düzenlenme zorunluluğu getirilen belgelerin; düzenlenmediğinin, kullanılmadığının, bulundurulmadığının, düzenlenen belgelerin aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verildiğinin, gerçeğe aykırı olarak düzenlendiğinin veya elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken Hazine ve Maliye Bakanlığı’nca belirlenen zorunlu haller hariç olmak üzere kâğıt olarak düzenlendiğinin tespiti ya da bu belgelerin Vergi Usul Kanunu’na göre hiç düzenlenmemiş sayılması halinde, her bir belge için 1.000 (Mevcut durumda 534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'den itibaren 500 TL) Türk lirası özel usulsüzlük cezası kesilecektir. Ancak, her bir belge türüne ilişkin olarak kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı her bir tespit için 50.000 (Mevcut durumda 534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'den itibaren 25.000 TL) Türk lirasını, bir takvim yılı içinde ise 500.000 (Mevcut durumda 534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'den itibaren 250.000 TL) Türk lirasını geçemeyecektir. Elektronik ticarette vergi güvenliğini sağlamak amacıyla elektronik ortamda ticari faaliyette bulunan gerçek ya da tüzel kişi hizmet sağlayıcılara ve/veya başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyetlerin yapılmasına elektronik ticaret ortamını sağlayan gerçek ve tüzel kişi aracı hizmet sağlayıcılara ticari faaliyetlerine ilişkin bildirim verme yükümlülüğüne ilişkin zorunluluklara uymayanlara yukarıda belirtilen özel usulsüzlük cezası 5 kat olarak uygulanacaktır.
- Kanun teklifi ile Türk Ticaret Kanunu’nun 82 inci maddesi çerçevesinde bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgelerin; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğraması durumunda tacirin zıyaı öğrendiği tarihten itibaren 15 gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinden kendisine belge verilmesini talep etme süresi 30 güne çıkarılmaktadır.
- Kanun teklifi ile, Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un 10 uncu maddesine göre teminat olarak kabul edilen varlıklara “Bankalar tarafından verilen süresiz ve şartsız teminat mektupları ile sigorta şirketleri tarafından verilen süresiz ve şartsız kefalet senetleri” de eklenecektir. Mevcut durumda sadece “Bankalar ve özel finans kurumları tarafından verilen süresiz teminat mektupları” teminat olarak kabul edilmektedir. Aynı Kanunun haciz işlemlerine ilişkin satış, artırma ve ilana dair hükümleri içeren 85 inci maddesinde de sadece teminat mektubu ibaresi yerine yukarıda ifade edilen şartsız teminat mektupları ile sigorta şirketleri tarafından verilen süresiz ve şartsız kefalet senetleri de ilgili hükme ilave edilecektir.
- Gayrimenkul yatırım fonları veya ortaklıklarının kazançlarına (esas faaliyet konusu itibarıyla gayrimenkul, gayrimenkul projeleri ve gayrimenkule dayalı haklardan oluşan portföyü işletmek amacıyla kurulanlar dışında kalanların kazançları hariç) tanınan kurumlar vergisi istisnasının, kanun teklifi ile 2023 yılından başlamak üzere izleyen vergilendirme dönemlerine ait kurum kazançlarına da geçerli olacağı açıklığa kavuşturulmaktadır. Ayrıca kurumlar vergisinin kurum kazancı üzerinden %20 oranında alınmasına (bankalar, 6361 sayılı Kanun kapsamındaki şirketler, elektronik ödeme ve para kuruluşları, yetkili döviz müesseseleri, varlık yönetim şirketleri, sermaye piyasası kurumları ile sigorta ve reasürans şirketleri ve emeklilik şirketlerinin kurum kazançları üzerinden %25) ilişkin hüküm 2023 yılından başlamak üzere izleyen yıllarda da geçerli olacaktır.
Kanun teklifindeki önemli değişiklikler ve yürürlüğe girdiği hali ile ilgili olarak tarafımızca ayrıca bilgilendirme yapılacaktır.
Söz konusu kanun teklifine ulaşmak için aşağıdaki linke tıklayınız.
https://www2.tbmm.gov.tr/d27/2/2-4527.pdf
Saygılarımızla,
CONSULTA Vergi
(*) Sirkülerlerimizde yapılan açıklamalar yalnızca bilgilendirme amaçlı olup, kesin işlem tesis etmeden önce uzmanlarımızdan görüş ve yönlendirme alınmasını önemle tavsiye ederiz. Bu sirkülerlerin amacı tek başına uygulamalara yön vermek olmayıp; mükelleflerimizin risk, fırsat ve değişiklikler hakkında güncel bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Yegâne kaynak olarak sirkülerlerimizdeki açıklamaların kullanılması halinde doğabilecek olası zararlardan CONSULTA sorumlu olmayacaktır.