CONSULTA SİRKÜLER : Vergi Sirküleri 2021/047 - 13 Mart 2021

Faizsiz Finansman Esaslarına Göre Faaliyet Gösteren Tasarruf Finansman Şirketleri

Sirküler Aboneliği

Güncel Sürkülerden haberdar olmak için abone olunuz.

Bülten Kayıt Formu

Vergi Sirküleri 2021/047 - 13 Mart 2021

Faizsiz Finansman Esaslarına Göre Faaliyet Gösteren Tasarruf Finansman Şirketleri

 

07.03.2021 tarih ve 31416 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 7292 sayılı “Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ile 6361 sayılı “Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu” nda önemli değişiklikler yapılmıştır.

Bahse konu değişikliklerden yüksek önem arz edenleri aşağıda maddeler halinde belirtilmiştir.

  • Tasarruf finansman faaliyeti ve tasarruf finansman şirketleri yasal zemine kavuşmuştur.
  • Tasarruf finansman şirketleri faizsiz finansman esaslarına göre faaliyet gösterecektir.
  • Bir sözleşme kapsamında önceden belirlenmiş koşulların gerçekleşmesi şartıyla konut, çatılı iş yeri veya taşıtın edinimi için faizsiz finansman esaslarına göre belirli bir süre tasarruf edilmesi, müşterilere finansman kullandırılması ve toplanan tasarrufların yönetimi “tasarruf finansman faaliyeti” olarak tanımlanmıştır.
  • Tasarruf finansman şirketleri her bir müşteri grubu ve müşteri bazında bağımsız bir tasarruf ve finansman planı düzenleyecektir.
  • Tasarruf finansman şirketleri, tasarruf fon havuzu hesaplarını diğer hesaplarından ayırmak zorundadırlar. Tasarruf fon havuzu varlıkları, şirketlerin tasarruf finansman sözleşmelerinden kaynaklanan yükümlülüklerinin yerine getirilmesi dışında başka bir amaçla kullanılamaz, hapis hakkına, alacağın devir ve temlikine ve takasa konu edilemez, rehnedilemez, teminat gösterilemez, müşterilerin tasarruf finansman sözleşmelerinden kaynaklanan alacakları müstesna, kamu alacaklarının tahsili amacı da dâhil olmak üzere haczedilemez, üzerine ihtiyati tedbir, ihtiyati haciz konulamaz veya iflas masasına dâhil edilemez.
  • Tasarruf finansman şirketleri, tasfiyeleri hâlinde tasarruf sahiplerine ödenmek üzere, tahsil ettikleri organizasyon ücretlerinin binde beşini gelir hesaplarından ayırmak zorundadırlar.
  • Tasarruf finansman şirketleri konut, çatılı iş yeri veya taşıt ediniminden doğduğu tevsik edilmeyen borçları finanse edemez, tasarruf finansman sözleşmeleri dışında finansman sağlayamaz, üçüncü taraflara borç veremez, ortaklık payı edinemez, her türlü belge, ilan ve reklamlarında banka izlenimi yaratacak ifade ve deyimleri ve "katılım" ibaresini kullanamaz ve yalnızca yurt içinde tescil edilmiş konut, çatılı iş yeri veya taşıt alımlarını finanse edebilir.
  • Müşterilerin tasarruf finansman sözleşmesi kapsamında tasarruf finansman faaliyeti ve tasarruf fon havuzunun yönetimi karşılığında ödeyecekleri tutar “organizasyon ücreti” olarak tanımlanmıştır.
  • Tasarruf finansman sözleşmesi; belirli bir tasarruf tutarı ve dönemine bağlı olarak önceden belirlenmiş koşulların gerçekleşmesi şartıyla konut, çatılı iş yeri veya taşıt edinimi için müşteriye finansman kullanma hakkı veren, şirkete ise müşteriye ait birikmiş tasarruf tutarını yönetme, geri ödeme ve finansman kullandırma yükümlülüğü ile organizasyon ücreti alma hakkı veren, faizsiz finansman esaslarına göre düzenlenen sözleşme olarak tanımlanmıştır.
  • Tasarruf finansman sözleşmesi, yazılı veya uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle mesafeli olarak ya da mesafeli olsun olmasın Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun yazılı şeklin yerine geçebileceğini belirlediği ve bir bilişim veya elektronik haberleşme cihazı üzerinden gerçekleştirilecek ve müşteri kimliğinin doğrulanmasına imkân verecek yöntemler yoluyla kurulacak şekilde düzenlenebilecektir.
  • Müşteri, sözleşme imzalanmasını takip eden on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin tasarruf finansman sözleşmesinden cayma hakkına sahiptir.
  • Müşteri, tasarruf finansman sözleşmesinin tasarruf dönemi bitimine kadar sözleşmede fesih hakkına sahiptir. Şirket, müşterinin sözleşmede fesih hakkını kullanması hâlinde organizasyon ücreti bedeli dışında kalan toplam birikim tutarını, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nca belirlenecek süre içerisinde müşteriye iade etmekle yükümlüdür.
  • 7 Mart 2021 tarihi itibariyle tasarruf finansman faaliyeti yürütenler, bir ay içinde Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’na başvuruda bulunmak, başvuru sırasında durumlarını en geç altı ay içinde Kanun hükümlerine uygun hâle getireceklerine veya müşteri hak ve menfaatlerini zarara uğratmadan tasfiye olacaklarına dair bir plan sunmak ve planın uygun görülmesi hâlinde gereken işlemleri planda belirlenen süreler içerisinde yerine getirmek zorundadırlar.
  • Tasarruf finansman şirketlerinin intibak sürecinde, 1 Ocak 2025 tarihine kadar yapılacak sözleşmelerde satıcı konumundaki üçüncü kişilere hesaben ödeme ve tevsik edici belge şartı aranmayacaktır.
  • Tasarruf finansman şirketi dışındaki şirketlerin nakden ve her türlü muvazaadan ari olarak ödenmiş sermayesinin en az 50.000.000 TL olması, bu tutarın tasarruf finansman şirketleri için en az 100.000.000 TL olması gerekir. Finansal kiralama ve finansman şirketleri asgari ödenmiş sermayelerini Kanunun yürürlük tarihinden itibaren altı ay içinde belirtilen tutara artırmak zorundadırlar. Öngörülen sürelerde asgari ödenmiş sermayelerini artırmayanların faaliyet izinleri iptal edilecektir.
  • Kanun kapsamında kurulan şirketlerin anonim şirket olarak kurulması zorunluluğu devam etmekle birlikte kurucu ortak sayısının beşten az olmaması kuralı kaldırılmıştır.
  • Ortak sayısının beşin altına düşmesine yol açan pay devirleri mümkün hale gelmiştir.
  • “Koruyucu Düzenlemeler” çerçevesinde Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nca yapılan denetimler sonucunda bir şirketin;

 

a) Yükümlülüklerinin toplam değerinin varlıklarının toplam değerini aşması veya aktiflerinin vade itibarıyla yükümlülüklerini karşılayamama tehlikesiyle karşı karşıya gelmesi ya da aktif kalitesinin mali bünyeyi zayıflatabilecek şekilde bozulması,

b) Gelir ve giderleri arasındaki ilgi ve dengelerin bozulması nedeniyle özkaynaklarının faaliyetlerini emin bir şekilde yürütecek yeterlilikte olmaması veya bu durumun gerçekleşmek üzere bulunması,

c) Kuruluş izni çerçevesinde faaliyete geçmeye ilişkin mevzuatta belirtilen şartları kaybetmesi veya denetimi engelleyici herhangi bir hususun bulunması,

ç) Özkaynağının, şirket ödenmiş sermayesinin üçte birine gerilemesi,

d) Maruz kaldığı risklerin ölçülmesine ve yönetimine ilişkin yeterli ve etkin bir risk yönetimi sistemini tesis etmemesi,

e) Güven veya istikrar bakımından finansal sisteme yönelik risk oluşturması,

f) Kanuna ve ilgili düzenlemelere veya Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nca alınan kararlara aykırı nitelikte karar, işlem ve uygulamalarının bulunması, hâllerinden bir veya birkaçının varlığı durumunda Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu, gerekli gördüğü tedbirlerin uygun göreceği bir süre ve onaylayacağı bir plan dahilinde alınmasını şirketten istemeye, tasarruf finansman şirketleri için tahsisat tarihlerini ötelemeye yetkilidir.

 

Söz konusu 7292 sayılı Kanun 7 Mart 2021 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiş olup, bahse konu Kanunun tam metnine ulaşmak için aşağıdaki linke tıklayınız.

 

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/03/20210307-10.htm

 

Saygılarımızla,

CONSULTA Vergi

 

(*) Sirkülerlerimizde yapılan açıklamalar yalnızca bilgilendirme amaçlı olup, kesin işlem tesis etmeden önce uzmanlarımızdan görüş ve yönlendirme alınmasını önemle tavsiye ederiz. Bu sirkülerlerin amacı tek başına uygulamalara yön vermek olmayıp; mükelleflerimizin risk, fırsat ve değişiklikler hakkında güncel bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Yegâne kaynak olarak sirkülerlerimizdeki açıklamaların kullanılması halinde doğabilecek olası zararlardan CONSULTA sorumlu olmayacaktır.