Farklı pazarlarda rakip hareketleri, müşteri beklentileri, yasal mevzuatlar, teknolojik gelişmeler gibi birçok faktör rekabetin şartlarını değiştirmektedir. Bu ortamda işletmeler rekabette kendilerini farklılaştıracak ve öne geçirecek bir konumlandırma ile buna yönelik aksiyonları belirlemek ve tüm organizasyonun bu doğrultuda yönlendirmek durumundadır.
Öte yandan yoğun çalışma şartlarında yöneticiler, çoğunlukla önceliklerini işletmenin bütünsel hedeflerini ve uzun vadeli amaçları yerine günlük operasyonlara ve anlık sorunları çözmeye yöneltmektedir. Bu durum işletmede silolaşmanın ve departmanlarda karşıt hedeflerin oluşmasına yol açabilmektedir.
Sonuç olarak günümüzün hızla değişen rekabet koşullarının beklediği gerekli dönüşümlerin işletme çapında gerçekleşmesinde problemler yaşanmaktadır. Özellikle işletme büyüdükçe ve organizasyon yapısı kompleksleştikçe bu süreç daha da içinde çıkılması zor bir hale gelebilmektedir. İşletme büyüdükçe stratejilerin belirlenmesinde ve hayata geçirilmesinde gri noktalar, yanlış anlamalar oluşmaya, şirket içinde iletişim kopuklukları yaşanmaya veya farklı kişiler için farklı öncelikler ön plana çıkmaya başlayabilmektedir.
Gelecek resmini ve buna yönelik doğru stratejiyi belirleyebilmek bile çoğu zaman, doğru bir önceliklendirme ve planlama yapılmadığı için yeterli olamayabilmektedir. Yöneticiler mevcut finansal kaynakları hangi alanlara yatırım yapmak, hangi dönüşüm projelerini hayata geçirmek veya hangi alanlarda organizasyonun gelişimini sağlamak ayırması gerektiğini belirlemede sıkıntılar yaşayabilmektedir.
Bu sorunu çözmek için işletmeler stratejik planlama süreçlerini uygulamaktadır. Stratejik Planlama şirketin uzun vadeli (3 ile 5 yıllık zaman diliminde) olarak nasıl bir şirket olacağını, hangi pazarlarda hangi ürünler ile rekabet edeceğini, ne gibi yatırımlar yapacağını ve kendini nasıl farklılaştıracağını içeren bir plan, bir yol haritasıdır.
Stratejik planlama, stratejinin hayata geçirilmesini ve işletmenin buna göre yeniden yapılandırılmasının planlamasıdır. Farklı departmanların bir bütün olarak ve ortak amaçlarla yönetilmesine, farklı kademeler ve fonksiyonlardaki şirket yöneticilerinin doğru noktalara odaklanmasına, kısaca tüm çalışanların ortak hedefler doğrultusunda entegre bir plan çerçevesinde çalışmasına destek olan bir süreçtir.
Üst yönetim, stratejik planlama ile işletme için değer yaratma yöntemlerini ve hedeflerini, söz konusu hedeflere ulaşmak için uygulanmasını öngördükleri stratejileri ve aksiyon planlarını şirketin geneline yaygınlaştırabilmeyi ve takibini sağlayabilmeyi amaçlamaktadır.
Stratejik planlama çalışması aynı zamanda şirketin günlük operasyonlarının yönetilmesine ilişkin de bir yönerge gibi düşünülebilir. Amaç tüm kademelerdeki yöneticilerin, günlük operasyonlarda şirketin uzun vadeli amaçlarına hizmet edecek şekilde kararlar alması ve günlük iş planlarını yönetmeleri gerektiğinin de yaygınlaştırılmasını sağlamaktır.
Özet olarak; stratejik planlama, stratejilerin belirlenmesine ve daha da öncelikli olarak belirlenen stratejilere ilişkin olarak ne, ne zaman, nasıl, nerede, kim tarafından, neden, hangi maliyetle ve hangi sürede gibi sorulara yanıt aramakta; uzun vadeli yatırımların belirlenmesinden günlük operasyonel kararların alınmasına kadar farklı aşamalarda şirketin yönünü düzenleyici ve stratejilerini destekleyici bir unsurdur.
Consulta olarak 3 aşamalı bir yaklaşımla stratejik planlama sürecini yönetmekteyiz.