Güncel bültenlerden haberdar olmak için abone olunuz.
Bülten Kayıt FormuCoronavirüs:
Coronavirüs, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de insan sağlığını ve
sosyal hayatı olduğu gibi ekonomik hayatı da derinden etkilemektedir. Çalışma
hayatına etkileri kapsamında, iş hukuku ve iş sağlığı ve güvenliği kapsamında
bazı yansımaları da söz konusu olacaktır.
Virüs sebebiyle karşılaşılabilecek hallerden bazıları şunlardır:
1- İşyerinde virüsün
bulaşıcı etkisi sebebiyle hızlı yayılma ihtimali,
2- İşyerinde çalışanların
rapor alması, izne çıkarılması, idari izin, ücretsiz izin ya da uzaktan çalışma
yöntemlerinin kullanılması,
3- İşyerinde çalışma
sürelerini önemli ölçüde azaltacak hallerin ortaya çıkması ve kısa çalışma
ödeneği,
4- İş sağlığı ve güvenliği
yönünden tedbir alma, bilgilendirme yükümlülüklerinin artması,
5- İşyerinde oluşan korku
sebebiyle iş motivasyonunda azalış ve stres düzeylerinin artması,
6- Sektörel etkilerin
artması (mal ve hizmet üretiminin azalması ya da durması) ve iş hacimlerinde
düşüş sonrası, fazla çalışmaların azaltılması, esnek çalışma biçimlerinin
kullanılması, fesih (geçerli ya da zorlayıcı sebep) gibi işletmesel kararların
uygulanması,
7- İş seyahatleri sonucu
virüs bulaşması halinde olayın iş kazası sayılması vb.
İşletmelerde ortaya çıkabilecek durumlar ve alternatifler:
1- Sağlığı ve Güvenliği Kapsamı:
· Virüsün işyerinde ya da
işle ilgili olarak gerçekleşecek seyahat gibi işyeri dışında geçen ancak
çalışma süresinden sayılabilecek hallerde ortaya çıkması halinde iş kazası
sayılması:
Henüz coronavirüs ile ilgili emsal bir karar olmayıp, H1N1 virüsü sonrası
vefatın iş kazası olarak Yargıtay tarafından değerlendirilmesi, coronavirus
için de emsal teşkil etmektedir.
“Somut olayda, tır şoförü olan davacı murisinin 26.11.2009 tarihinde davalı
işveren tarafından Ukrayna’ya sefere gönderildiği,11.12.2009 tarihinde
Türkiye’ye giriş yaptığı, Adli Tıp Kurumu raporunda, H1N1 virüsünün kuluçka
süresinin 1-4 gün arasında değiştiği, murisin 13.12.2009 tarihli hastaneye
başvurusunda belirttiği şikayetlerin hastalığın başlangıç belirtileri olduğu
taktirde hastalığın bulaşmasının bu tarihten 1-4 gün öncesinde gerçekleşmiş
olacağının bildirildiği, buna göre davacı murisinin, işveren tarafından
yürütülmekte olan iş nedeniyle Ukrayna’ya yapılan sefer sırasında bulaştığı
yukarıda belirtilen rapor kapsamından anlaşılan H1N1 virüsüne bağlı olarak,
daha sonra meydana gelen ölümünün iş kazası olarak kabul edilmesi gerektiği
açıktır.” YARGITAY 21. HUKUK DAİRESİ Esas Numarası: 2018/5018 Karar Numarası:
2019/2931 Karar Tarihi: 15.04.2019.
· İşverenin yükümlülüğü: İşveren, çalışanların
işle ilgili sağlık ve güvenliğini sağlamakla yükümlüdür. Bu yükümlülük, ortaya
çıkabilecek her türlü riske karşı işverenin tedbir alma zorunluluğunu
içermektedir.
“İşveren, gözetme borcu gereği, çalıştırdığı işçileri, iş yerinde meydana
gelen tehlikelerden korumak, onların yaşam, bedensel ve ruhsal sağlık
bütünlüklerini korumak için iş yerinde teknik ve tıbbi önlemler dahil olmak
üzere bilimsel ve teknolojik gelişmelerin gerekli kıldığı tüm önlemleri almak
zorundadır.” YARGITAY 21. HUKUK DAİRESİ Esas Numarası: 2018/5185 Karar
Numarası: 2016/4174 Karar Tarihi: 24.03.2016.
Bu sebeple işyerinde fiilen çalışma varsa, iş sağlığı ve güvenliği yönünden
iş güvenliği uzmanı ve hekimlerin rehberliğinde tedbirlerin alınması
gerekmektedir. Bu tedbirler genel olarak, işyerinin dezenfekte edilmesi,
lavabolarda kolonya, kağıt havlu gibi ürünlerin bulunması, işyerinin çeşitli
bölmelerine anti bakteriyel jel benzeri ürünleri yerleştirilmesi, çalışanların
özellikle el temizliğini sağlamaları için uyarıcı görsellerin yerleştirilmesi,
işyeri hekimlerinin düzenli aralıklarla duyurular yapması ve çalışanlarla
birebir temasa geçmesi, biyometrik parmak okuma sistemi varsa bu sistemin
iptali ya da sürekli olarak temizlenmesi, işyerlerinin ilaçlanması, çalışma
sistemi uygunsa işyerinde eldiven ve maske kullanımının özendirilmesi ve
işverence bunların dağıtılması, özellikle yurtdışı seyahatler ya da toplu
taşımalardaki riskin belirlenmesi, yurtdışı seyahati yapan çalışanların 14 gün
süreyle işyerinde çalıştırılmaması (izin, uzaktan çalışma vb. sistemler),
öksürme, hapşırma, soğuk algınlığı gibi halsizlik, sürekli yorgunluk vb.
belirtileri hisseden çalışanların işyeri hekimine sevki, toplu eğitimlerin
yapılması, yurtdışına çıkacaklar için riskli ülkelerin belirtilmesi ve seyahat yapılmamasının
önerilmesi vb. uygulamalardır.
· İş Sağlığı ve Güvenliği
Kurulunun Toplanması ve Etkin Rol Alması ile Risk Değerlendirmesi Yapılması: İş Sağlığı ve
Güvenliği Kurulunun, işyerindeki risk ve çalışma sisteminin dikkate alarak,
virüs ve etkilerinin değerlendirmesi ve işyerinde alınacak tedbirlerin
belirlenmesi gerekmektedir. Ayrıca risk değerlendirmesinin yapılması ve
tedbirler, riskli alan, bölüm ve grupların belirlenmesi gerekmektedir.
Bu sebeple İSG Kurulunun olağanüstü toplanmasını önermekteyiz.
· Bilgilendirme ve
Duyurma: İşyerinde iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması ve sürdürülebilmesi
amacıyla işveren, çalışanları ve çalışan temsilcilerini işyerinin özelliklerini
de dikkate alarak çalışanları bilgilendirmekle yükümlüdür. Bu sebeple
coranavirüs hakkında çalışanların tehlike ve alınacak tedbirler/öneriler
konusunda bilgilendirilmesi gerekmektedir.
·
Tetkik ve Muayene: İşyeri hekimi tarafından çalışanların
sağlık durumları hakkında bilgi alınması, virüs semptomları karşısında işyeri
hekimi tarafından belirti gösteren çalışanlar için tedbir geliştirilmesi,
belirti riski maddeleri oluşturulması (soğuk algınlığı benzeri şikayetler,
yorgunluk, ateş belirtileri vb.), risk grubunun belirlenmesi önemlidir.
Çalışanların vücut ısılarının ölçülmesi de bu yöntemlerden biridir. Bu kapsamda
işlem işyeri hekimi tarafından gerçekleştirilmeyecekse, Kişisel Verilerin
Korunması Kanunu kapsamında açık rıza ile yapılması gerekmektedir.
· Yurtdışı Seyahati Yapan
Çalışanlar: Seyahat sonrası çalışanların sağlığını gözetme yükümlülüğü gereği, 14 gün
süreyle, uzaktan çalışma, yıllık izin ya da çalışan tarafından istirahat raporu
alınması gibi süreçlerin izlenerek, bu süreyle işyerinde fiilen söz konusu
çalışanın bulunmaması sağlanmalıdır. Tekrar işbaşı yapmasında ise muhakkak
işyeri hekimi muayenesi ve akabinde onayı gerekecektir.
· Uzaktan Çalışma
Sistemi: İşveren, uzaktan çalışma ilişkisiyle iş verdiği çalışanın yaptığı işin
niteliğini dikkate alarak iş sağlığı ve güvenliği önlemleri hususunda çalışanı
bilgilendirmek, gerekli eğitimi vermek, sağlık gözetimini sağlamak ve sağladığı
ekipmanla ilgili gerekli iş güvenliği tedbirlerini almakla yükümlüdür. Bu
sebeple uzaktan çalışma yapacak kişilere, uzaktan eğitim sistemleriyle de olsa,
bilgilendirmek ve eğitim vermek amaçlı iş sağlığı ve güvenliği uzman ve
hekimlerin uzaktan çalışmada dikkat edilmesi gereken hususlar temelinde eğitim
vermesini önermekteyiz. Bu eğitimde özellikle, uzakta çalışma sırasında iş
sürelerinde meydana gelen kazaların iş kazası sayılacağı ve muhakkak işverene
bildirilmesi gerektiği vurgulanmalıdır. Ayrıca, bu eğitim kapsamında evde
çalışma sisteminin planlanması, çalışma ortamının aralıklarla havalandırılması,
doğalgaz, elektrik kaçağı gibi durumların kontrolü gibi konularda bilgilendirme
yapılması gerekmektedir.
2- İş Hukuku Yönünden
Uygulama
· Virüsün ekonomik hayata
olumsuz etkisi kuşkusuzdur. Özellikle işyerinde mal ve hizmet
üretiminin bu sebebe dayanarak düşmesi hali öncelikli konu olmaktadır.
a. Telafi Çalışması: İşyerinde meydana gelen
mal veya hizmet üretiminin düşmesi (örneğin hammaddenin Çin’den gelmesi; virüs
korkusu sebebiyle AVM’ lerdeki müşteri sayısının düşmesine bağlı perakende
sektörünün satışlarının ve işlerinin düşmesi, toplu etkinliklerin önemli
sürelerle ertelenmesi sebebiyle gişe personellerinin çalışamaması, seyahat
edenlerin azalması sonucu turist sayısında belirgin düşüş ve turizm sektörünün
zarara uğraması vb) sonucu işgücü ihtiyacının ortaya çıkmaması ya da önemli
ölçüde azalması halinde işveren iki ay içinde çalışılmayan süreler için telafi
çalışması yaptırabilir. Burada önemli olan telafi çalışmasının ilan
edilmesidir. Ayrıca Telafi çalışmaları, günlük en çok çalışma süresini aşmamak
koşulu ile günde üç saatten fazla olamaz. Tatil günlerinde telafi çalışması
yaptırılamaz.
b. Denkleştirme: Tarafların anlaşması ile
haftalık normal çalışma süresi, işyerlerinde haftanın çalışılan günlerine,
günde onbir saati aşmamak koşulu ile farklı şekilde dağıtılabilir. Bu halde,
iki aylık süre içinde işçinin haftalık ortalama çalışma süresi, normal haftalık
çalışma süresini aşamaz. Denkleştirme süresi toplu iş
sözlhttps://www.bigstockphoto.com/tr/saved/downloaded-images/eşmeleri ile dört
aya kadar artırılabilir. Bu süre turizm sektörü için dört; diğer sektörler için
iki aydır. Toplu sözleşme ile belirlenmişse, bu süreler ikişer ay
arttırılabilmektedir. İş hacminin düşmesine bağlı olarak günlük 11 saatin ve
gece 7,5 saatin (turizm, özel güvenlik ve sağlık sektör hariç) aşılmaması
şartıyla denkleştirme yoluyla söz konusu sürelerde bazı haftalar eksik bazı
haftalar fazla çalışılması yoluyla ortalama çalışma süresi hesabı yapılabilir.
Bunun için çalışanın muhakkak sözleşme ya da eki bir belge ile onayı ile
işverence ilan edilmesi gerekir.
c. İzin ve Esnek Çalışma
Sistemleri ile Fesih: Eğer işyerindeki iş hacmi düşmüşse, çalışanların iş görme edimlerini
yerine getirme imkanları azalmışsa, bu durumda söz konusu dönemler için bir
kadro çalışması yapılarak, özellikle fazla yıllık izni bulunan çalışanlar izne
çıkarılabilir. Eğer işyerinde iş tamamen durmuşsa, tüm çalışanlar için toplu
izin mekanizması devreye sokulabilir. Ya da bu mekanizma belli departman ya da
gruplar için yapılabilir. Yine yıllık izin hakkı olmayan çalışanlar için
çalışanların onayıyla ücretsiz izin mekanizması da uygulanabilir. Son olarak
işverence ücretli idari izin ilan edilebilir. İdari ücretli izin en maliyetli
yöntem olacaktır.
İzin mekanizmalarının kullanılmasından
sonra, iş hacminin düşmesinden kaynaklı çalışma süresi azalmak zorunda kalan
çalışanlar için, aynı ya da benzer işte bir başka çalışanın fazla çalışması
varsa, o fazla çalışma azaltılarak iş kaydırma ya da paylaşım
gerçekleştirilebilir.
Bu yöntem sonrası, halen çalışma imkanı
oluşmuyorsa (izin mekanizmalarının tüketilmesi, ücretsiz izin teklif edilmesi,
fazla çalışmaların sona erdirilmesi, kısa çalışma, telafi çalışması imkanı vb
tüketildikten sonra) çalışanlara esaslı değişiklik kapsamında imkan varsa kısmi
süreli istihdam gibi esnek çalışma sistemleri teklif edilmelidir.
Eğer bu çalışan tarafından kabul edilmiyor
ya da işyerince bu işin niteliği kısmi çalışmaya uygun değilse, feshin son çare
olması ilkesi gereği, objektif esasa dayanarak (kıdem, başarı, disiplin vb)
çalışanların sözleşmesi geçerli sebeple feshedilebilecektir. Bu fesih işyeri ve
işletmesel gereklere dayanacaktır.
d. Kısa Çalışma:
Üç ayı geçmemek üzere genel ekonomik,
sektörel veya bölgesel kriz ile zorlayıcı sebeplerle işyerindeki haftalık
çalışma sürelerinin geçici olarak önemli ölçüde azaltılması veya işyerinde
faaliyetin tamamen veya kısmen geçici olarak durdurulması hallerinde işyerinde
uygulanan çalışma süresinin, işyerinin tamamında veya bir bölümünde geçici
olarak en az üçte bir oranında azaltılmasını veya süreklilik koşulu
aranmaksızın en az dört hafta süreyle faaliyetin tamamen veya kısmen
durdurulması halinde kısa çalışma uygulanabilmektedir.
Tanımdan da görüleceği üzere zorlayıcı
sebepler temel hal olarak gösterilmiştir. Zorlayıcı sebep, İşverenin kendi sevk
ve idaresinden kaynaklanmayan, önceden kestirilemeyen, bunun sonucu olarak
bertaraf edilmesine imkân bulunmayan, geçici olarak çalışma süresinin
azaltılması veya faaliyetin tamamen veya kısmen durdurulması ile sonuçlanan
dışsal etkilerden kaynaklanan dönemsel durumları ya da deprem, yangın, su
baskını, heyelan, salgın hastalık, seferberlik gibi durumları ifade etmektedir.
Virüs sebebiyle bu çalışma süresinin en az 1/3 oranında azalması ve bu
azalmanın 4 hafta süreyle sürecek olması durumunda 3 ayı aşmamak üzere
(Cumhurbaşkanı kararıyla 6 aya uzayabilir) kısa çalışma ödeneği
ödenebilmektedir. Günlük kısa çalışma ödeneği; sigortalının son 12 aylık prime
esas kazançları dikkate alınarak hesaplanan günlük ortalama brüt kazancının
%60’ıdır. Bu şekilde hesaplanan kısa çalışma ödeneği miktarı, aylık asgari
ücretin brüt tutarının %150’sini geçemez.
Kimler Faydalanabilir?
İşverenin kısa çalışma talebinin iş
müfettişlerince yapılacak inceleme sonucu uygun bulunması,
İşçinin kısa çalışmanın başladığı tarihte,
çalışma süreleri ve işsizlik sigortası primi ödeme gün sayısı bakımından
işsizlik ödeneğine hak kazanmış olması (Kısa çalışmanın başladığı tarihten
önceki son 120 gün hizmet akdine tabi olanlardan son üç yıl içinde en az 600
gün süreyle işsizlik sigortası primi ödemiş olanlar),
İş müfettişlerince yapılacak inceleme
sonucu kısa çalışmaya katılacaklar listesinde işçinin bilgilerinin bulunması
gerekmektedir.
· Mal veya Hizmet
Üretiminin Tamamen Durması: 4857 sayılı İş Kanunu’nun 25 inci
maddesinin (III) numaralı bendinde işçiyi işyerinde bir haftadan fazla süre ile
çalışmaktan alıkoyan zorlayıcı bir sebebin ortaya çıkması halinde işverenin
derhal fesih hakkının olduğu belirtilmiştir. Yani işçiyi çalışmaktan alıkoyan
nedenler işçinin çevresinde meydana gelmelidir. İşyerinden kaynaklanan ve
çalışmayı önleyen nedenler bu kapsama girmez. İşyerinden kaynaklanan nedenler bu
madde kapsamında zorlayıcı neden sayılmaz.
İşçiyi çalışmaktan alıkoyan nedenler, işçinin çevresinde meydana
gelmelidir. İşyerinden kaynaklanan ve çalışmayı önleyen nedenler bu madde
kapsamına girmez. Örneğin işyerinin kapatılması zorlayıcı neden sayılmaz
(Yargıtay 9. HD. 25.4.2008 gün 2007/16205 E, 2008/10253 K.). Ancak, sel, kar,
deprem gibi doğal olaylar nedeniyle ulaşımın kesilmesi, salgın hastalık
sebebiyle karantina uygulaması gibi durumlar zorlayıcı nedenlerdir.
İşyerinden kaynaklanan zorlayıcı nedenler ise değinilen madde kapsamında
olmayıp, aynı Kanun'un 24/III maddesinde düzenlendiği üzere işçiye derhal fesih
hakkı veren nedenlerdir.
Bu sebeple hammadde ya da işin üretilmesinde farklı kaynak alternatifi söz
konusu ise, mal veya hizmet üretiminin tamamen durması, zorlayıcı sebebe örnek
oluşturmazken bu durumda geçerli sebeple fesih seçeneği söz konusu olacaktır.
· Alternatif Yöntemler:
a. Uzaktan Çalışma:
Coronavirüsün bulaşma hızı ve yöntemleri
dikkate alındığında, bazı firmalar tarafından uzaktan çalışma uygulandığı
görülmektedir. Uzaktan çalışma, yaşanılan süreç dikkate
alındığında, iş sağlığı ve güvenliği yönünden alınabilecek en iyi
tedbirlerden biri olarak görünmektedir. Uzaktan çalışma alt yapısının uygun
olması ve işin sürekliliğinin sağlanabilecek olması halinde, yöntemin
uygulanmasını önermekteyiz. Bu noktada dikkat edilmesini önerdiğimiz hususlar
ise aşağıdaki gibidir:
1- Uzaktan çalışma
sisteminin işverence ikinci bir duyuruya ya da belli bir tarihe kadar
yapılacağının açıkça deklare edilmesi,
2- İş sağlığı ve güvenliği
önlemleri hususunda çalışanın bilgilendirilmesi, gerekli eğitimin verilmesi,
sağlık gözetiminin sağlanması ve sağlanan ekipmanla ilgili gerekli iş güvenliği
tedbirlerinin alınması,
3- Söz konusu uzaktan
çalışma süresinde işverence uygulamanın tek taraflı sona erdirilebileceği ve
işyerine çalışanların çağrılabileceğini, bu dönemde zorunlu olmadıkça seyahat
edilmemesi gerektiğinin açıkça belirtilmesi,
4- İş sağlığı ve güvenliği
yönünden, çalışanların online bir sistemle işyeri hekimi ile görüşebilmesinin
sağlanması ve işyeri hekim ve uzman vasıtasıyla bilgilendirmelerin ve
tedbirlerin aktarımının sağlanması.
b. Farklı Tedbirler:
1- Yurtdışı seyahatinden
dönen personellerin, yıllık izin kullanımı ya da 14 günlük rapor kullanımı,
2- İşyerinin sürekli olarak
temizlenmesi, anti-bakteriyel jellerin işyerinde yaygın ve sık aralıklarla yerleştirilmesi
ve kullanımının özendirilmesi,
3- Çalışanların işyeri
hekimi vasıtasıyla ateş ölçümü, virüs etkilerine dair beyan testine tabi
tutulmaları, risk görülmeleri halinde yıllık izin uygulaması, uzaktan çalışma
ya da üst sağlık kuruluşlarına sevkinin (risk görülmesi hali) uygulanması,
4- Risk gruplarının
(engelli, yaşlı, gebe-emziren gibi) uzaktan çalışmalarının sağlanması,
5- Maske ve eldiven
dağıtımı, özellikle biyometrik giriş sağlayan işyerlerinde sistemin geçici
olarak devredışı bırakılması ya da mutlaka sıklıkla temizliğinin sağlanmasıdır.
Coronavirüs hakkında alınabilecek diğer sağlık tedbirlerine bültenimiz
ekinden ulaşabilirsiniz.
Saygılarımızla
Dr. Eray Karagöz
Consulta-İş ve Sosyal Güvenlik Mevzuatı Danışmanlık Hizmetleri A.Ş.
infososyalguvenlik@consulta.com.tr