Bülten Aboneliği

Güncel bültenlerden haberdar olmak için abone olunuz.

Bülten Kayıt Formu

Gelir Vergisi Beyan Dönemi Başladı - 02 Mart 2021


Konu: Gelir Vergisi Beyannamesi

Sayı: 2021/31

Özet: Bu bültenimizde, gelir vergisi beyannamesinde yer alacak kalemler ayrıntılı olarak aktarıldı.

 

Gelir vergisi beyan dönemi 1 Mart 2021 itibarıyla başladı. Gerçek kişileri tek bir beyanname ile bütün gelirlerini beyan edebilecekler. Kira, ücret, menkul sermaye iradı ile diğer kazanç ve iratlarınıza ilişkin gelirlerini ayrı ayrı değil tek bir beyanname içinde, GİB "HAZIR BEYAN SİSTEMİ" sistemiyle (hazirbeyan.gib.gov.tr) adresinden ya da mobil (HAZIR BEYAN) uygulaması üzerinden gönderebilirsiniz.

Mükellefler tahakkuk eden vergilerini Mart ve Temmuz aylarında iki taksitte öderler.

BEYANNAMEYE ESAS GELİR KALEMLER:

A-Kira Geliri

1. Sadece Mesken Geliri Olanlar

  • 2020 yılı içerisinde tahsil etmiş olduğu toplam mesken kira geliri 6.600 TL üzeri olanlar beyanname vermek zorundadırlar.

  • 2020 yılı için 6.600 TL istisna uygulanacaktır. Bu istisnadan sadece mesken kira geliri elde edenler faydalanabilecektir. Bu istisna sadece tek mesken için uygulanacak olup birden fazla mesken kirası elde edenler için istisna kira gelirleri toplamına bir defa uygulanacaktır.

  • Bir konuta birden fazla kişinin ortak olması halinde ise bu konuttan elde edilen kira geliri için her bir ortak söz konusu istisnadan ayrı ayrı yararlanabilir.

  • Sadece mesken kira geliri elde etse bile ticari, zirai veya mesleki kazancından dolayı mükellefiyeti bulunanlar istisnadan faydalanamayacakları gibi bu sistemden de faydalanamazlar.

  • Mükellefler 01/01/2020-31/12/2020 dönemine ait beyana tabi kira gelirini 2021 yılı mart ayının başından son günü akşamına kadar beyan etmek zorundadırlar.

  • Mesken kirası elde edip beyan vermeyen veya eksik beyan edenler 6.600 TL’lik istisnadan yararlanamazlar.

  • 2020 yılı içerisinde yıllık 6.600 TL üzeri mesken kira gelirinin yanında, beyanı gerekip gerekmediğine bakılmaksızın ayrı ayrı veya birlikte elde edilen ücret, menkul sermaye iradı, gayrimenkul sermaye iradı ile diğer kazanç ve iratların gayri safi tutarları toplamı 180.000 TL’yi geçenler 6.600 TL’lik mesken istisnasından yararlanamayacaklardır.

2. Sadece İşyeri Geliri Olanları

  • 2020 yılı içerisinde tahsil etmiş olduğu toplam işyeri kira geliri 49.000 TL üzeri olanlar beyanname vermek zorundadırlar.

  • Sadece işyeri kirası elde etse bile ticari, zirai veya mesleki kazancından dolayı mükellefiyeti bulunanlar bu sistemden yararlanamazlar.

  • Bir işyerine birden fazla kişinin ortak olması halinde ise bu işyerinden elde edilen kira gelirden her bir ortağın hissesine düşen kira gelirinin 49.000 TL tutarı aşması halinde ayrı ayrı beyanname vermek zorundadırlar.

  • Mükellefler 01/01/2020-31/12/2020 dönemine ait beyana tabi kira gelirini 2021 yılı mart ayının başından son günü akşamına kadar beyan etmek zorundadırlar.

  • İşyeri Basit Usul'e tabi mükelleflere kiraya verenlerin 01/01/2020-31/12/2020 tarihleri arasında elde ettikleri kira gelirleri 2.600 TL yi geçiyorsa GMSİ-Kira Beyannamesi vermeleri gerekmektedir.

3. Hem Mesken Hem İşyeri Geliri Olanlar

  • Mesken kira gelirinin 6.600 TL istisna düşüldükten sonraki kalan tutar ile işyeri kira gelirlerinin toplamı 2020 yıl için 49.000 TL'yi aşması halinde mesken ve işyeri için beyanname verilmesi gerekmektedir.

  • Mesken kira gelirinin 6.600 TL istisna düşüldükten sonraki kalan tutar ile işyeri kira gelirlerinin toplamı 2020 yıl için 49.000 TL'yi aşmaması halinde ise işyeri kira geliri beyan edilmeyip sadece mesken kira geliri beyan edilecektir.

  • Eğer mesken kira geliri 6.600 TL istisna tutarının altında ise mesken kira geliri toplama dahil edilmeyecektir.

  • Mükellefler 01/01/2020-31/12/2020 dönemine ait beyana tabi kira gelirlerini 2021 yılı mart ayının başından son günü akşamına kadar beyan etmek zorundadırlar.

B-ÜCRET

1. Tek İşverenden Kesintili Ücret Elde Ediliyorsa

  • Tek işverenden 600.000 TL’ye kadar tevkifata tabi ücret geliriniz için beyanname verilmesine gerek yoktur. 600.000 TL’yi aşan tevkifata tabi ücret gelirleri için beyanname verilmesi gerekmektedir.

2. Birden Fazla İşverenden Kesintili Ücret Elde Ediliyorsa

  • Birden fazla işverenden tevkifata tabi ücret elde ediyorsa; istenilen bir ücret seçilerek hariç tutulup diğer tevkifata tabi ücretlerin toplamı 49.000 TL beyan sınırını aşıyorsa hariç tutulan ücret de dahil olmak üzere ücret gelirlerinin tamamı için beyanname verilmesi gerekmektedir.

  • Diğer tevkifata tabi ücretlerin toplamı 49.000 TL beyan sınırını aşmaması halinde bu ücret geliri için beyanname verilmesine gerek yoktur.

  • Ücretler toplamının 600.000 TL’yi aşması durumunda ücret gelirlerinin tamamı için beyanname verilmesi gerekmektedir.

3. Tek İşverenden Kesintisiz Ücret Elde Ediliyorsa

  • Tek işverenden tevkifatsız ücret elde ediliyorsa; tutarı ne olursa olsun bu ücret geliri için beyanname verilmesi gerekmektedir.

4. Birden Fazla İşverenden Kesintisiz Ücret Elde Ediliyorsa

  • Birden fazla işverenden tevkifatsız ücret elde ediliyorsa tutarı ne olursa olsun bu ücret geliri için beyanname verilmesi gerekmektedir.

 5. Birden Fazla İşverenden Hem Kesintili Hem Kesintisiz Ücret Elde Ediliyorsa

  • Hem tevkifatlı hem de tevkifatsız birden fazla işverenden ücret elde ediliyorsa; Tevkifatlı veya tevkifatsız olmasına bakılmaksızın istenilen bir ücret seçilerek hariç tutulup, diğer kalan ücretler toplamı 49.000 TL beyan sınırını aşıyorsa hariç tutulan ücret de dahil olmak üzere ücret gelirlerinin tamamı için beyanname verilmesi gerekmektedir.

  • Diğer kalan ücretler toplamı 49.000 TL beyan sınırını aşmaması halinde tevkifata tabi ücretler için beyanname verilmesine gerek yoktur. Ancak tutarı ne olursa olsun tevkifatsız ücret gelirlerinin tamamı için beyanname verilmesi gerekmektedir.

  • Ücretler toplamının 600.000 TL’yi aşması durumunda ücret gelirlerinin tamamı için beyanname verilmesi gerekmektedir.

C-MENKUL SERMAYE İRADI

 1. Gelir Vergisi Kanunun 75. Maddesine Göre Menkul Sermaye İratları

  • Her çeşit hisse senetlerinin kar payları (temettü gelirleri),
  • İştirak hisselerinden doğan kazançlar (Limited Şirket ortaklarının, iş ortaklıkları ortaklarının ve komanditerlerin kar payları ile kooperatiflerin dağıttıkları kazançlar),Kurumların idare meclisi başkan ve üyelerine verilen kar payları,
  • Devlet tahvili ve Hazine bonosu faizleri ile diğer her türlü tahvil ve bono faizleri (Toplu Konut İdaresi, Kamu Ortaklığı İdaresi ve Özelleştirme İdaresince çıkarılan menkul kıymetler ve varlık kiralama şirketleri tarafından ihraç edilen kira sertifikalarından sağlanan gelirler dahil olmak üzere),
  • Her çeşit alacak faizleri,
  • Mevduat faizleri,
  • Hisse senetleri ve tahvillerin vadesi gelmemiş kuponlarının satışından elde edilen bedeller,
  • İştirak hisselerinin sahibi adına henüz tahakkuk etmemiş kar paylarının devir ve temliki karşılığında alınan para ve ayınlar,
  • Her çeşit senetlerin iskonto edilmesi karşılığında alınan iskonto bedelleri,
  • Faizsiz olarak kredi verenlere ödenen kar payları ile kar ve zarar ortaklığı belgesi karşılığı ödenen kar payları ve özel finans kurumlarınca kar ve zarara katılma hesabı karşılığında ödenen kar payları (Menkul kıymetler yatırım fonlarının katılma belgelerine ödenen kar payları dahil),
  • Repo gelirleri,
  • Tüzel kişiliği haiz emekli sandıkları, yardım sandıkları ile sigorta ve emeklilik şirketleri tarafından ayrılmalar nedeniyle yapılan ödemelerin içerdiği irat tutarları,
  • Bireysel emeklilik sisteminden ayrılanlara yapılan ödemelerin içerdiği irat tutarları,
  • Sermaye Piyasası Kanunu hükümlerine göre ihraç edilen her türlü sermaye piyasası aracından elde edilen kar payı, faiz, kira vb. gelirler.

 2. Beyan Edilmeyecek Menkul Sermaye İratları

Aşağıda sayılan menkul sermaye iratları tutarı ne olursa olsun beyan edilmez. Diğer gelirler nedeniyle verilen beyannameye de dahil edilmez.

  • Gelir Vergisi Kanununun Geçici 67. maddesi kapsamında vergi kesintisine tabi tutulmuş olan;

● Mevduat faizleri

● Özel Finans Kurumlarınca (Katılım Bankaları) kar ve zarara katılma hesabı karşılığında ödenen kar payları

● Repo Kazançları

  • Tüzel kişiliği haiz emekli sandıkları, yardım sandıkları ile emeklilik ve sigorta şirketleri tarafından ayrılmalar nedeniyle yapılan ödemelerin ve bireysel emeklilik sisteminden ayrılanlara yapılan ödemelerin içerdiği irat tutarları,

  • Kurumlar vergisi mükelleflerince 31.12.1998 ve daha önceki tarihlerde sona eren hesap dönemlerinde elde edilen kazançların dağıtımı halin de, gerçek kişilerce elde edilen kar payları,

  • Kurumların karlarını sermayeye eklemek suretiyle gerçekleştirdikleri kar dağıtım işlemlerinde gerçek kişi ortaklarca elde edilen kar payları.

3. 2.600TL’lik Tutarı Aşması Halinde Beyan Edilecek Menkul Sermaye İratları

  • Kıyı bankacılığından (off-shore bankacılık) elde edilen faiz gelirleri,
  • Hisse senetleri ve tahvillerin vadesi gelmemiş kuponlarının satışından elde edilen bedeller (01.01.2006 tarihinden önce ihraç/iktisap edilenler),
  • İştirak hisselerinin sahibi adına henüz tahakkuk etmemiş kar paylarının devir ve temliki karşılığında alınan para ve ayınlar,
  • Her çeşit senetlerin iskonto edilmesi karşılığında alınan iskonto bedelleri, Yurt dışından elde edilen diğer menkul sermaye iratları (faiz, repo, kar payı vb.),
  • Her çeşit alacak faizleri Türkiye’de vergi kesintisine tabi olmayan ve istisna uygulanmayan yukarıda belirtilen menkul sermaye iratları 2.600 TL’lik tutarı aşması halinde yıllık beyanname ile beyan edileceklerdir.

4. 49.000TL’lik Tutarı Aşması Halinde Beyan Edilecek Menkul Sermaye İratları

  • 01.01.2006 tarihinden önce ihraç edilmiş olan her çeşit tahvil ve Hazine bonosu faizleri ile Toplu Konut İdaresi, Kamu Ortaklığı İdaresi ve Özelleştirme İdaresince çıkarılan menkul kıymetlerden elde edilen gelirler,

  • Tam mükellef kurumlar tarafından yurtdışında ihraç edilen tahviller ile tam mükellef varlık kiralama şirketleri tarafından yurtdışında ihraç edilen kira sertifikalarından sağlanan gelirler,

  • Tam mükellef kurumlardan elde edilen kar payları

D-DİĞER KAZANÇLAR VE İRATLAR

1. Değer Artış Kazancı

  • 2020 yılı Değer Artış Kazancı 18.000 TL’yi aşanlar beyanname vermek zorundadırlar.
  • 2020 yılı Değer Artış Kazancı istisnası 18.000 TL’dir. 1/1/2006 tarihinden önce ihraç edilen menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının elden çıkarılmasından doğan kazançlarda istisna tutarı 40.000 TL.’dir. Ancak elden çıkarılan değer, 1/1/2006 tarihinden itibaren ihraç edilmiş menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası aracı ise istisna uygulanmayacak, elde edilen gelirden giderler düşülecek ve kalan tutar beyan edilecektir.
  • İvazsız ( Bedelsiz- Miras yoluyla) elde edilen mal ve haklar değer artış kazancının konusuna girmez.
  • Gayrimenkul ve Hakların elden çıkarılmasında; elden çıkarıldığı/satıldığı aydan bir önceki ay ve iktisap edildiği/satın alındığı aydan bir önceki ayın Yİ-ÜFE değerleri arasında %10 ve üzerinde bir artış varsa alış bedeline endeksleme uygulanır.
  • Mükellefler 01/01/2020-31/12/2020 dönemine ait beyana tabi Değer Artış Kazancı gelirlerini 2021 yılı Mart ayının başından son günü akşamına kadar beyan etmek zorundadırlar.

2. Arizi Kazançlar

  • 2020 yılı Arızi Kazançları 40.000 TL’yi aşanlar beyanname vermek zorundadırlar. 2020 yılı Arızi Kazanç istisnası 40.000 TL’dir.

  • Gerçek usulde vergiye tâbi mükelleflerin terk ettikleri işleri ile ilgili olarak sonradan elde ettikleri kazançlar ile zarar yazılan değersiz alacaklarla, karşılık ayrılan şüpheli alacakların sonradan tahsili istisna uygulamasının dışındadır.

  • Henüz başlamamış olan ticarî, ziraî veya meslekî bir faaliyete hiç girişilmemesi ile ihale, artırma ve eksiltmelere iştirak edilmemesi karşılığında elde edilen kazançlar da istisna uygulamasının dışındadır.

E- UYGULANACAK İNDİRİMLER

Yıllık beyanname verilmesi durumunda, eğitim ve sağlık harcamaları ile bağış ve yardımlar gibi bazı harcamaların da beyan edilen gelirden indirim konusu yapılması mümkündür.

Aşağıdaki kalemler, gerekli diğer koşulların sağlanması (en önemli koşul bordroda indirilmemesidir) halinde beyannamede indirim konusu yapılabilecektir:

  • Şahıs Sigorta Primleri (%15)
  • Eğitim ve Sağlık Harcamaları (%10)
  • Bağış Yardımlar (%5 - %10)
  • Eğitim ve Sağlık Tesisleri ile Dini Tesislere İlişkin Bağış ve Yardımlar
  • Gıda Bankacılığı Kapsamındaki Bağış ve Yardımlar
  • Kültür ve Turizm Amaçlı Bağış ve Yardımlar
  • Sponsorluk Harcamaları (%50 - %100)
  • Başbakanlıkça veya Bakanlar Kurulunca Başlatılan Yardım Kampanyalarına Yapılan Bağışlar
  • Türkiye Kızılay Derneği ile Türkiye Yeşilay Cemiyetine Yapılan Nakdi Bağış ve Yardımlar
  • Bireysel Katılım Yatırımcısı İndirimi
  • Kapadokya Alanı Başkanlığına Yapılan Bağış ve Yardımlar İle Sponsorluk Harcamaları
  • Diğer İndirimler (1. Umumi hayata müessir afetler dolayısıyla alınacak tedbirlerle yapılacak yardımlara ilişkin 7269 sayılı Kanuna göre oluşturulan fona yapılan nakdi bağışların tümü ile milli yardım komiteleri veya mahalli yardım komitelerine makbuz karşılığı yapılan ayni/nakdi bağışlar, 2. Yüksek Öğretim Kanununa göre üniversitelere ve Yüksek Teknoloji Enstitüsüne makbuz karşılığı yapılan nakdi ve ayni bağışlar ile vakıf üniversitelerine yapılan bağış ve yardımlar, 3. Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanununa göre yapılan bağış ve yardımlar, 4. Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumunun Kuruluşu Hakkındaki Kanuna göre yapılan nakdi bağışlar, 5. Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanununa göre yapılan ayni ve nakdi bağışlar, 6. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Kanununa göre yapılan ayni/nakdi bağışlar, 7. Türk Silahlı Kuvvetleri Güçlendirme Vakfı Kanununa göre yapılan ayni/nakdi bağışlar, 8. Milli Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Seferberlik Kanununa göre yapılan ayni/nakdi bağışlar, 9. İlköğretim ve Eğitim Kanununun 76 ncı maddesine göre ilköğretim kurumlarına yapılan nakdi bağışlar.)


Saygılarımızla

CONSULTA İş ve Sosyal Güvenlik


(*) Sirkülerlerimizde yapılan açıklamalar yalnızca bilgilendirme amaçlı olup, kesin işlem tesis etmeden önce uzmanlarımızdan görüş ve yönlendirme alınmasını önemle tavsiye ederiz. Bu sirkülerlerin amacı tek başına uygulamalara yön vermek olmyıp; mükelleflerimizin risk, fırsat ve değişiklikler hakkında güncel bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Yegâne kaynak olarak sirkülerlerimizdeki açıklamaların kullanılması halinde doğabilecek olası zararlardan CONSULTA sorumlu olmayacaktır.

Dökümanı İndir