İşyeri Tescilinde Elektronik Ortamdan Belgelerin de
Gönderilmesi Mümkün Olacak
22.10.2021
Özet: Bu bültenimizde SGK’nın 2021/36 sayılı Genelgesi’nde
yer alan 2020/20 sayılı genelge hakkındaki değişiklikler aktarılmıştır.
- Elektronik ortam kullanılmadan önce tamamen kağıt
ortamında bir tescil gerçekleştirilmekteydi.
- Daha sonra SGK yaptığı düzenleme ile sistem üzerinden
işyeri tescil işlemini açtı. Ancak işyeri tesciline ilişkin ek belgelerin posta ya da elden teslim
yoluyla 7 iş günü içinde gönderilmesi gerekiyordu.
- SGK tarafından yapılan yeni düzenleme ile işyeri
bildirgesi eki belgelerin sistem üzerinden yüklenmesi mümkün olacak.
- Bu doğrultuda Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin
29.maddesine göre verilmesi zorunlu olan belgeler ile ihtiyaç olması halinde ünitece istenen
diğer belgelerin işyeri bildirgesinin gönderildiği Kurum ünitesine posta yoluyla gönderilmesi veya
elden ibraz edilebilmesi mümkün olduğu gibi söz konusu belgeler sistem üzerinden
elektronik ortamda da eklenebilecektir.
- E-Devlet üzerinden “İşyeri Bildirgesi (4-a’lı Sigortalı
Çalıştıranlar Yönünden)” menüsü vasıtasıyla gerçekleştirilen işyeri tescil işlemlerinde
belgelerin elektronik ortamda taranarak sisteme kaydedilmesi durumunda, söz konusu belgelerin ayrıca
Kuruma gönderilmesine gerek bulunmamaktadır.
- Ancak, işyeri tescil işlemi sırasında işveren tarafından
sisteme eklenmeyen belgelerin ilgili sosyal güvenli merkezine elden ibraz edilmesi ya da posta
yoluyla gönderilmesi gerekmektedir.
- E-Devlet üzerinden gönderilen işyeri bildirgeleri ilgili
sosyal güvenlik merkezince/sosyal güvenlik il müdürlüğünce onaylanıncaya kadar işverenler
tarafından sisteme kaydedilmiş belgeler üzerinde değişiklik yapılması mümkün olacaktır.
Ancak, işyeri bildirgesinin ilgili sosyal güvenlik merkezince onaylanması sonrasında sisteme
kaydedilen belgeler yalnızca görüntülenebilecek olup; işverenler tarafından söz konusu
belgelerde herhangi bir değişiklik yapılamayacaktır.
- PDF veya JPEG formatında sisteme kaydedilecek olan
belgelerden sisteme en fazla 10 adet eklenebilecek olup; her bir belge en fazla 10 MB
büyüklüğünde olabilecektir.
- Ayrıca, e-Devlet üzerinden “İşyeri Bildirgesi (4-a’lı
sigortalı Çalışanlar Yönünden)” menüsü vasıtasıyla gerçekleştirilebilen işyeri tescil değişiklik
işlemleri dolayısıyla verilmesi gereken belgeler de sistem üzerinden elektronik ortamda
eklenebilecektir.
- İşyeri bildirgesinin Kuruma gönderilmesinin ardından
Kuruma verilecek belgeler arasında Kuruma gönderilmiş olan işyeri bildirgesinin çıktısı yer
almayacak olup; işverenlerden işyeri bildirgesinin çıktısı istenilmeyecektir.
- Kurumlarca elektronik ortamda çeşitli bilgiler
aktarılmakta ve bu bilgiler Kurum ünitelerimizce elektronik ortamda görüntülenebilmekte; yine Kurumumuza özel
olarak aktarılmayan bilgiler de (tüzel kişilerin; hükmi şahsiyetin tescil edildiği
Ticaret Sicil Gazetesi gibi) ilgili Kurum uygulamalarından sorgulanabilmektedir. Bu doğrultuda Kurum
ünitelerimizce elektronik ortamda ulaşılabilecek belge ve bilgiler için belge/bilgi
talep edilmeyecektir.”
Saygılarımızla
CONSULTA İş ve Sosyal Güvenlik
(*) Sirkülerlerimizde yapılan açıklamalar yalnızca
bilgilendirme amaçlı olup, kesin işlem tesis etmeden önce uzmanlarımızdan görüş ve yönlendirme alınmasını önemle
tavsiye ederiz. Bu sirkülerlerin amacı tek başına uygulamalara yön vermek olmayıp;
mükelleflerimizin risk, fırsat ve değişiklikler hakkında güncel bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Yegâne kaynak
olarak sirkülerlerimizdeki açıklamaların kullanılması halinde doğabilecek olası zararlardan CONSULTA
sorumlu olmayacaktır.